A magyar külpolitikát és diplomáciát még mindig a régi beidegződések irányítják. A külügy továbbra sem a nyugati országokban ismert szerepét tölti be, azaz elsősorban állampolgárai védelmét, az ahhoz szükséges maximális segítségnyújtást. Ne feledjük, Nyugaton az útlevélkiadás is a külügy feladata! Ezért a nyugati demokráciák kormányai igen nagy súlyt helyeznek erre a tárcára (State Department, Foreign Office, DFAT, Auswärtiges Amt, stb.). Az állami szintű (politikai) konfliktusok megoldására, „elsimítására” pedig ott van a minisztert segítő, diplomáciában jártas (tanácsadó) csapat. Vannak idők, amikor a külügyminiszter neve, személye ismertebb a világban, mint az állam elnökéé vagy a kormányfőé. (lásd Kissinger vagy Gromiko).
Az elmúlt évek, évtizedek példája azt mutatja, hogy Magyarországnak nincs határozott külpolitikája, de még elképzelése sem. Honnan is lenne, amikor vagy negyven évig Moszkvából jöttek az utasítások. Azóta meg a „bal vs. jobb” oldal nevű népi játék uralkodik a hazai politikai élet szinte minden terén. Igaz, időnként felülkerekedik a nemzeti (ön)tudat, de tudat alatt még mindig ott motoszkál az általánosítás: a jobboldal nacionalista, a baloldal, pedig internacionalista. A jobboldal általában politikai célokra, szavazatszerzésre használja ki a nemzeti ütőkártyát. A baloldalt megtestesítő MSZP viszont még mindig az „útkeresés” stádiumában van. Nyilvánvaló, hogy a nemzeti érdekeket szem előtt kell tartani, de politikai, pláne ideológiai okokból nem lenne szabad (túlfűtött) érzelmekre váltani.
Az MSZP is érzi és tudja, hogy politikájának egyik sarkalatos pontja a határon túli magyarokhoz való viszonya, ami az 1920-as Versailles (béke) Szerződés (Trianon) következményeire alapul. A szovjet típusú diktatúra évei alatt erről nem sok szó esett, de a környező országok közül legfőként Csehszlovákiával volt jó a kapcsolat. A béketáboron belül elsőként Csehszlovákiába lehetett útlevél nélkül utazni; - a személyi igazolványhoz csak egy (rózsaszín) „betétlap”-ot kellett kérni, igényelni. Ezt a viszonylagos jó kapcsolatot az 1968-as „csehszlovákiai bevonulás” sem zavarta meg, habár a magyarlakta területeken egy ideig a magyar rendszámú kocsik kerekeit előszeretettel szúrták ki és az üzletekben nem akartak magyarul megszólalni. Ekkor érezhették saját bőrükön hazánkfiai a „testvéri nagypolitikát kicsiben”. Az utóbbi 160 évben a pillanatnyi politikai hangulat sokszor egymás ellen hangolta, ugratta az amúgy évszázadok óta békésen egymás mellett élő embereket. Kár, hogy ebből mai politikusaink nem tanultak.
Az Orbán (Fidesz)-kormány idején bevezetett magyar igazolvány, majd a kettős állampolgárság intézményesítésére 2004. nyarán a Fidesz által felkarolt, és támogatott népszavazási kezdeményezés, a jelenlegi kormánypártot arra késztette, hogy új alapokra helyezze a határon túli magyarokhoz, magyar szervezetekhez való viszonyát. Úgy tűnik ennek reszortja Szili Katalinra hárult, aki 2004. kora őszén életre hívta a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fórumá-t (KMKF) A fórum érdekessége, hogy a benne tevékenykedők, a szomszédos országok parlamentjében működő magyar pártok tagjai szinte kivétel nélkül az Európai Parlament néppárti csoportjában dolgoznak. Amiből az következik, hogy a környező államok magyar kisebbségei politikai szempontból a jobboldalhoz tartoznak. Ennek a társaságnak, pardon képviseletnek a fővédnöke Szili Katalin, ill. az MSZP.
Mindezek ismeretében, lehet, hogy a szlovák kormány viselkedése, megnyilvánulásai ellenszenvesek, mégis, a párbeszéd mindkét fél számára igen fontos lenne. Egyelőre úgy néz ki, mintha a magyar fél, Gyurcsány miniszterelnök durcáskodna, elvi, politikai presztízskérdést csinálna ideológiai nézetkülönbségük miatt, és ezért kerülné a személyes találkozást szlovák partnerével. Másrészt úgy tűnik, mintha irigyelné a szlovák sikereket (az egykulcsos adórendszert és az euró bevezetését), különösen annak a nagyképű, lenéző kijelentése fényében, miszerint, „akinek Magyarországon nem tetszik, az menjen Szlovákiába adózni”. Gondolom, a magyar miniszterelnök már ezerszer megbánta ezt, az azóta is állandóan felhánytorgatott, elhamarkodott megjegyzését.
A magyar politikusok – élükön az országgyűlés és a köztársaság elnökével (Szili Katalin és Sólyom László) – rendszeresen „magánlátogatás”-ra járnak szomszédainkhoz, ahol ugyancsak „magánjellegű” megjegyzéseket tesznek, amelytől visszhangzik a magyar média. Mikor veszi már észre a hazai vezetés és közvélemény, hogy a fiatal – idén mindössze 15 éves - Szlovák Köztársaság igen érzékeny történelmi múltjára, miközben borzasztóan büszke gazdasági eredményeire?
Mint azt már blogomban (Göncz Kinga megvezetve) jeleztem, a „Felvidék 1938-as visszacsatolásá”-nak 70. évfordulója (november 02.) a határ mindkét oldalán indulatokat fog gerjeszteni. A dunaszerdahelyi „focibotrány” előrelátható volt, mi több, a szélsőségek tudatosan készültek rá. Gondoljunk csak bele: van egy NB-1-es rangadó két hazai (szlovák) csapat: a pozsonyi „Fradi” és a dunaszerdahelyi „Újpest” között. Erre – mint derült égből a villámcsapás - Magyarország minden részéről drukkerek érkeznek a meccsre, élükön a budapesti Fradi „keménymag”-gal, hogy a vendéglátó, helyi csapatnak „szurkoljanak”. Érdekes, vajon eddig miért nem jutott ennek a gárdának az eszébe, hogy átruccanjanak ennek a szlovákiai magyar csapatnak drukkolni? Ezt a kérdést miért nem meri feltenni egyetlen magyar riporter, újságíró és megválaszolni egyetlen hazai „illetékes”? Pedig azonnal kibújna a szög a zsákból: a felvidéki bevonulás 70. évfordulójára jöttek (át) egy kicsit balhézni a fiúk. (vajon lányokat miért nem vittek magukkal?)
Ezek ismeretében megdöbbentőek a magyar kormány(párt) megnyilvánulásai. Diplomáciai jegyzékeket gyártanak, küldözgetnek. A miniszterelnök még a parlamentben is szóvá tette a történteket. Ezzel hihetetlen baklövést követett el: védelmébe vette azokat a „futball huligánokat”, akik az elmúlt két évben rendszeres utcai csatákat vívtak, provokáltak Budapesten. Valóban, nem veszi észre Gyurcsány Ferenc, hogy a hazai média – a jobboldal baromi ügyes taktikázása révén - a politikai indíttatású utcai rendbontásokat - (a TV székház 2006. szeptemberi ostromától kezdve napjainkig) - mindig a futball huligánok számlájára írja? Ennyire meg lehet vezetni a miniszterelnököt és a magyar közvéleményt, ha bedobják a „nemzeti színű dumát”? A szemlélő csak ámul, ahogy Gyurcsány miniszterelnök – állami szinten ! - most épp úgy védelmébe vette ugyanazokat a futball huligánokat, akiket Morvai Krisztina szokott védelmébe venni, …… a parlamenten kívül.
Magyarországon sokszor emlegetik a németeket, hogy „ők aztán tudják az ilyen esetek kezelését”. Valóban! Példát is vehetünk tőlük. 1999. februárjában Magyarországon szétvert a hazai rendőrség egy neonáci összejövetelt. A brutálisan megvert neonácik egy kocsmában szórakoztak, amikor rájuk támadtak. A letartóztatottak között volt néhány német (állampolgár) is. Gyorsított eljárásban elítélték, majd kiutasították őket az országból. A német parlamentben senki sem szólalt fel a magyar hatóságok brutalitása ellen. Tiltakozó jegyzéket sem váltottak. Viszont a budapesti német nagykövetség konzuli segítséget (pl. tolmácsot) biztosított bajbajutott honfitársaiknak. Elvégre a neonáci is ember, akinek állampolgári jogait és érdekeit a német állam védi. A magyar futball huligánokkal is így kellett volna tennie a Göncz Kinga vezette külügy alá tartozó pozsonyi nagykövetségnek, ill. konzulátusnak. .
1938 testközelben
A „visszacsatolás” 70. évfordulója jó alkalom, hogy beleképzeljük magunkat egy felvidéki magyar helyzetébe, akiről (később) az a vicc járta, hogy életében több országban is lakott, anélkül, hogy kitette volna a lábát a falujából. (Itt jegyzem meg, hogy ezt az anekdotát először a (nyugat-)német televízióban hallottam, mint (kárpátaljai, ruténföldi) „zsidó viccet”). Amikor területek el- és visszacsatolásáról beszélünk, érdemes szemügyre venni ennek hétköznapi lefolyását, ahogy az ott lakók élik át, hiszen a határok mozgásával (elsősorban) az állami közigazgatás „mozog”, változik: (nemcsak nyelvismeret hiánya miatt,) kirúgják az addigi „megbízható” embereket (polgármester, jegyző, hivatalnok, postás, rendőr, vasutas stb.) és helyükbe az új hatalom embereit ültetik. Ez elméletben természetes, és jogos. A gyakorlatban azonban igen sok (kis)ember életét és családját teszi tönkre, vagy éppen emeli fel ugyanabban a kis közösségben. Mindez, persze nézőpont, (nemzeti) hovatartozás vagy éppenséggel pártállás kérdése. Ehhez még hozzájön a sok mindent meghatározó és eldöntő állampolgárság kérdése is.
Képzeletbeli magyarunk családjával együtt évszázadok óta ugyanazon a vidéken él. Az Osztrák-Magyar Monarchia összeomlása, felbomlása utáni napokban (1918. november, őszirózsás forradalom) a független Magyar (Nép)Köztársaság polgáraként örül, ünnepel. Kisvártatva azonban már Csehszlovákia területén találja magát, ahol hamarosan bevezetik a cseh-szlovák államigazgatást, és ezzel együtt lecserélik a hivatali apparátust. Másfél év (1918 november – 1920 július) politikai és nemzetiségi csatározások után sorsa (Trianon-ban) megpecsételődik: ezentúl csehszlovák állampolgár lesz. A Népszövetség egy évet adott mindenkinek, hogy eldöntse: vállalja új állampolgárságát és marad, vagy elhagyja szülőföldjét. A „beneši” Csehszlovákia relatív jólétet teremtett és biztosított, hiszen Edvard Beneš a soknemzetiségű „Kelet Svájcát” szerette volna megvalósítani. Magyar részről is voltak hasonló elképzelések a Monarchia felbomlásakor, de azt a magyarországi nemzetiségek eleve elvetették. A csehszlovák történelemírás szerint a felvidéki magyarok vezetői nacionalisták (és irredenták) voltak, de nem államellenesek. Elvégre mind szellemi, mind gazdasági téren, azaz anyagilag valójában jobban éltek, mint a Horthy-korszak magyarjai.
A jövő azonban kiszámíthatatlan, és a történelmi változások, politikai erőviszonyok úgy hozták, hogy képzeletbeli magyarunk lakhelye ismét a Magyar Királyság közigazgatása alá került. 1938-ban úgy tűnt az európai győztes nagyhatalmak (Egyesült Királyság, Fraciaország) is rájöttek: a versailles-i békeszerződés elhibázott volt. A náci német diktatúrát a szovjettel azonosnak tekintették, és úgy ítélték meg, hogy „határkiigazítás”-okkal levezethetők az 1929-es gazdasági világválságot követett európai társadalmi feszültségek. Képzeletbeli magyarunkra azonban újabb megpróbáltatás várt: látnia kellett, hogy a magyar közigazgatás bevezetését épp oly „atrocitások” kísérik, mint húsz évvel azelőtt a csehszlovákot. Sőt! Nemcsak magyarországi hivatalnokok, orvosok, vasutasok stb. érkeztek, hanem az egykori háztulajdonosok, földbirtokosok is, akik magukkal hozták a Csehszlovákiában akkor már ismeretlen „gentry”-szellemet. Ennek legszemléletesebb példája volt, hogy amíg Csehszlovákiában mindenki „urazta” egymást, addig a „visszacsatolt” területeken ismét bevezették a „nagyságos”, méltóságos”, tekintetes” stb. megszólítási formákat.
1938/39 telén hányan sejtették, sejthették, hogy egy év múlva kitör a világháború és magyarunk hat év múlva (1945 tavasza) a vesztes oldalán találja majd magát? 1938/39 telén, amikor Csehszlovákia eltűnt Európa térképéről, és területén Németország és Magyarország „osztozott”, miközben az „egyensúly (vagy történelmi igazság?) kedvéért” a nácik engedélyezték a világtörténelem első önálló szlovák államának megalakítását, akkoriban a felvidéki magyarság hogyan látta a jövőt? Képzeletbeli magyarunk vajon (pillanatnyi örömében) ismét felvette a magyar állampolgárságot, vagy eljutott hozzá a Londonba menekült Beneš-kormány felhívása: Csehszlovákia nem szűnt meg, és a háború után mindenkit kiutasítanak, aki együtt működött a megszállókkal, különös tekintettel azokra a kollaboránsokra, akik felvették a megszállók állampolgárságát. Ez, pedig azt jelentette, hogy ha magyarunk 1938-ban vagy az elkövetkező években felvette a magyar állampolgárságot, akkor azzal egyúttal megváltotta vonatjegyét arra a marhavagonra, mely 1946-ban „lakossági csere” címén Magyarországra vitte, hozta. Vajon, hányan gondolhatták 70 évvel ezelőtt, hogy „pillanatnyi örömükért” nyolc év múlva majd el kell hagyniuk szülőföldjüket?
Szemléletváltást!
Mikor fogják már végre észrevenni az illetékesek, és az iskolában tanítani, hogy Trianon nem egyszerű „területelvétel”, „csonkítás”, ne adj isten „területrablás” volt, hanem egy többnemzetiségű ország, állam felbomlása, amelynek határait vitaható módon húzták meg, amin azonban változtatni nem lehet! Az viszont vitathatatlan, hogy a Nagy-Magyarország területén élt népeknek is joguk volt saját államot alapítani. Ezt nehéz megemészteni. No, meg azt a tragédiát, hogy a terület magyar „tulajdon” volt, viszont egyes vidékein a rajta élők többsége nem volt magyar.
Talán a gyarmatok, és az anyaország viszonyával lehetne tragédiánkat összehasonlítani, és talán az egykori gyarmattartók jelenlegi viszonyát kellene jobban szemügyre venni. Mire is gondolok? Ha körbenézünk Európában, akkor szembetűnik, hogy az egykori gyarmatosítók különleges viszonyban, kapcsolatban állnak valamikori tengerentúli területeikkel. Ezek az újonnan alakult, teljesen független államok mégis kiváló kapcsolatot tartanak fenn az anyaországgal, sőt ki is használják a hazájukban élő egykori gyarmatosítók („határon túliak”), és leszármazottjaik nyújtotta kapcsolatokat. Gondoljunk csak Spanyolországra vagy Franciaországra, mely különleges vízummal látja el és engedik be a Schengen-i övezetbe az egykori gyarmatokról érkező turistáikat.
A helyzetet jól szemlélteti egy megtörtént eset. Egy vietnami ismerősöm Olaszország világhírű műemlékeit kívánta megnézni, de a budapesti olasz nagykövetség szigorú feltételekhez szabta az EU-vízumot (részletes és pontos időpont- és útvonal megjelölés, szállás, szállodák címe, előre kifizetett számlák stb.). Amikor ezt elmesélte, rögtön átfutott az agyamon, hogy Vietnam (Indochina) valamikor francia gyarmat volt (Ho Shi Min is Párizsban élt és tanult), tehát valószínűleg a franciák „engedékenyebbek” lennének vele. És valóban, a budapesti francia nagykövetség minden feltétel nélkül, egy nap alatt megadta az EU-s beutazási vízumot.
Vajon Magyarországnak miért nincs ilyen bensőséges, baráti, segítőkész viszonya „egykori gyarmatai”-val? Talán ez a „gyarmati szemlélet" hozzásegítené szomszédjaink jobb megértését (is).
.
.
Fejlemény
Duna parti duma parti (Sunday, November 16, 2008)
.
Előzmények, kapcsolódó anyagok
Hol van Mlynky? (Wednesday, June 06, 2007)
Mire jó ez elvtársak? (Friday, October 05, 2007)
1938 (Friday, September 26, 2008)
Göncz Kinga megvezetve (Tuesday, October 07, 2008)
.
Trianon cseh-szlovák szemmel (Tuesday, November 25, 2008)
.
Labels: Gyurcsány, Trianon