Netanyahu budapesti látogatása
Túlvagyunk az izraeli miniszterelnök magyarországi
látogatásán, amiről a nemzetközi sajtó „szőrmentén” számolt be. A hazai
(magyar) médiában pedig az elnyomott, elhallgatásra ítélt „baloldal” sajtója
jeleskedett, hogy politikai töltetet adjon az eseménynek. Érdekes volt
megfigyelni, hogy az idézett külföldi lapok kivétel nélkül Orbán-ellenes,
baloldali beállítottságúak voltak, és hivatkozásuk kizárólag a magyarországi
ellenzékre korlátozódott. Például a der Spiegel szerzője (tudósítója?) egy
ellenzéki politikust és publicistát (Oppositionspolitiker und Publizist)
idézett, csak azt felejtette hozzátenni, hogy az illető, a (Gyurcsány-féle)
törpepárt külügyi kabinetjének vezetője.
Tárgyilagos jelentések, összefoglalók alig születtek.
Hogyan is születhettek volna, mikor a Netanyahu látogatás budapesti visszhangja
„belső fogyasztásra” készült, amiben nehéz eligazodni, még a hazai helyzetet
jól ismerőknek is.
Politikailag talán a legfájóbb, hogy Netanyahu és Orbán
közé egyenlőségjelet tett a hazai „baloldal”. Sőt, Trump amerikai elnököt is „képbe
hozták”, mint a populisták követendő példáját. A bírálók csak arról feledkeztek
meg, hogy ellentétben Magyarországgal, mind az USA-ban, mind Izraelben működik
az alkotmányos, parlamentáris demokrácia, annak ellenére, hogy (Nagy-Britanniához
hasonlóan) Izraelnek alkotmánya sincs. A két említett országban (USA, Izrael),
de az egész Földkerekségen, sincs Magyarországhoz hasonló demokratikus állam,
ahol a köztársaság alapját képező három legfőbb méltóság (köztársasági elnök,
miniszterelnök, az országgyűlés elnöke), valamint a főállamügyész egyazon
pártból, mi több ugyanazon haveri körből, kollégiumi baráti társaságból
származna.
Amit Netanyahu-ról eddig is tudtam, mert 1976-ban tele volt
vele a világsajtó, bátyja (Yonatan = Jonatán) háborús hős, az 1976-os entebbe-i
(Uganda) túszmentés egyetlen áldozata.
Benjamin
(Bibi) Netanyahu
Nagyapja, Nathan
Mileikowsky rabbi, 1879-ben a cári Oroszországban született, azon a területen,
ahol megengedték a zsidók letelepedését (Tscherta osedlosti / Черта оседлости).
Itt (a Keleti-tenger és a Fekete-tenger közti földsávban) kb. ötmillió zsidó
élt, az összlakosság 12 százaléka. 1908-ban áttelepült az akkori Lengyelországba, és egy
varsói (zsidó) gimnáziumnak lett az igazgatója, miközben aktívan terjesztette a
cionizmust (Izrael állam megalapítását Európán kívül). Mileikowsky rabbi (és
családja) azon kevesek közé tartozott az akkori világban, aki az elterjed yiddish
mellett tökéletesen beszélt héberül. 1920-ban érkeztek a brit mandátum
Palesztinába, és a héber nyelv terjesztése érdekében cikkeket írt a helyi
lapokban, amiket Netanyahu névvel írt alá, és fiának (Benzion – Ben-Zion =
„Cion/Sion fia”) már ez lett a vezetékneve.
Nathan Mileikowsky nevét viseli Jeruzsálemben, a Herzl-hegyen, a katonai
temető melletti tér.
Apja, Benzion
Netanyahu (eredeti neve: Benzion Mileikowsky) 1910-ben született Varsóban, majd
családjával 1920-ben telepedett le (alijázott) a brit mandátumú Palesztinába. Szakított
(rabbi) apja vallásosságával, és mint szekuláris, a New York állambeli Cornell
(magán) Egyetem történelem professzora lett. Vezető képviselője volt a
„revizionista cionizmusnak” (Revisionist Zionism), mely szakított a
fő áramlattal, mivel szerintük a cionista mozgalom túl engedékeny, békülékeny volt
a palesztinai brit hatóságokkal szemben. A zsidó nacionalizmusnak egy sokkal
militánsabb, jobboldali verziójában hittek, ami eltért az akkori „munkás(párti)
cionizmus”-tól. (Labour Zionist). Élete végéig abban hitt, hogy az izraeli
arabok nagy többsége a zsidók megsemmisítését választanák, ha erre lehetőségük
nyílna.
Benzion Netanyahu mindhárom fia (Yonatan (1946-76),
Benjamin (1949) és Iddo (1952) ) az izraeli hadsereg különleges egységénél a Sayeret
Matkal-nál szolgált. Ez az egység megfelel az amerikai Delta Force-nak vagy a
brit SAS-nek. Feladatuk a felderítés, mélyen behatolni az ellenséges területre
és ezzel segíteni az ellenséges támadások megelőzését, ill. túszok
kiszabadítását. A jelenlegi
miniszterelnök, Benjamin számtalan akcióban vett részt, egyszer a válla is
megsebesült.
Benjamin
Netanyahu
1949-ben, Tel-Aviv-ban született szekuláris zsidó szülők
gyermekeként. Ő az első miniszterelnök, aki Izraelben, Izrael állam
megalakulása után született. A hadseregben szerzett rangja סרן = Seren,
kapitányt, századost vagy parancsnokot jelent. 1984-88 között Izrael ENSZ
nagykövete volt. Majd, 1993-ban, az 1973-ban Menachem Begin és Ariel Sharon
alapította Likud párt elnöke lett. A Likud volt az első jobboldali párt, mely
1977-ben magasan nyerte a parlamenti választásokat az addig közel 30 évig
hatalmon lévő baloldaliakkal szemben. David Ben-Gurion mellett Netanyahu az
egyetlen miniszterelnök, akit négyszer választottak meg, ebből háromszor egymásután.
Ha sikerül kitöltenie jelenlegi hivatali idejét, akkor Netanyahu lesz Izrael
leghosszabb ideig hivatalban lévő miniszterelnöke.
Politikai pályafutása alatt gazdasági reformokat vezetett
be, a „szabadpiac ügyvédjének” nevezik, bírálói Margaret Thatcher követőjének, a
„népszerű kapitalizmus” hívének tartják.
Saját maga állítja, hogy (bátyja halálából kiindulva)
„keményvonalas” a terrorizmussal szemben. Ezért a bevándorlást is
megszigorítja. Ezentúl nem elég csak „bemondani”, hogy valaki „zsidó
származású”. „A szabad bevándorlásnak vége. Fontos a bevándorló múltjának alapos
ellenőrzése, annak hiányában bárkit kiutasíthatnak az országból.” – mondta
Netanyahu. A jelenlegi izraeli miniszterelnök terrorizmus ellenes elképzeléseit
Reagan elnök annyira csodálta, hogy Netanyahu könyvét kötelező olvasmánnyá
tette a Fehér Házban.
Egy részlet:
"A demokráciák
része a bevándorlás-ellenes és populista (anti-establishment) pártok, éppúgy,
mint a szélsőséges nacionalizmust vagy az internacionalizmust támogatók [...]
Ezek gyakran sikeresen meggyőzik a demokrácia résztvevőit, azzal, hogy elfogadják
az alapszabályokat, és védelmezik a központi elveket. Ezeket meg kell
különböztetni a demokratikus társadalom abszolút peremén lévő apró „szilánkoktól”
(mozgalmak, szervezetek), amelyek számos hasonló elképzelést tartalmaznak,
miközben ürügyként használhatják fel őket a demokratikus rendszerből való
kilépésre. "
LGBT, azaz
a melegek egyenlő jogait támogatja Izrael miniszterelnöke. „Büszke vagyok, hogy
Izrael egyike a melegekkel kapcsolatban legnyitottabb országoknak. (…) Az a meggyőződés kell, hogy vezessen,
hogy minden ember Isten képére van teremtve….”
Obama elnök 2009-es kairói beszédére reagálva Netanyahu
megjegyezte:
„…Sokan állítják, hogy ha nincs Holocaust, akkor nem jött volna
létre Izrael állam. Én viszont azt mondom, ha Izrael államot sokkal korábban
megalapították volna, akkor nem lett volna Holocaust. (…) Ez a föld a zsidó nép
hazája, mely identitásunkkal össze van forrva...."
Életrajz írója szerint Netanyahu-t szoros, több évtizedes
barátság fűzi Orbán Viktorhoz, melynek hátterében a Likud párt és az Európai
Néppárt kapcsolata áll. Orbán különösen a pénzügyminiszter Netanyahu-t csodálta
(2003-2005), akitől akkoriban sok jó tanácsot kapott.
Hasonlókat nem tudnék írni a budapesti látogatás
vendéglátójáról, Orbán Viktorról. Már az életrajzi összehasonlítás is sok mindent elárul a két
miniszterelnök múltja, politikája és életfelfogása közti különbségről.
Orbán hozta
a szokásos formáját, bedobott egy „szenzációt”, amire sokan „rácuppantak”, és
bizonyítottnak érezték, hogy a jelenlegi kormány megköveti a múltban elkövetett
törvénytelenségeket.
Orbán miniszterelnök szerint „…mivel Magyarország mögött nehéz történelem áll, nyilvánvalóvá kell
tenni, hogy hibát, sőt bűnt követett el azzal, hogy a zsidó közösség védelme
helyett a nácikkal kollaborált. Ez soha nem fordulhat elő – szögezte le a
kormányfő, aki hangsúlyozta azt is: Magyarország kötelessége megvédeni minden
állampolgárát…”
Tehát, nem az ország vezetése vagy (egyes) tagjai
„hibáztak”, hanem „en bloc” az ország, mely mögött nehéz történelem áll. Orbán
populista szavai remekül kifejezik annak az országnak és népének mentalitását,
melynek nagy költője is isteni felmentést kér és kap a bűnök alól. Lásd
Bal sors akit régen tép,
Hozz rá víg esztendőt,
Megbűnhődte már e nép
A múltat s jövendőt!
Hozz rá víg esztendőt,
Megbűnhődte már e nép
A múltat s jövendőt!
Ennél is meglepőbb a magyar miniszterelnök azon
megállapítása, miszerint
„..Magyarországon
jelentős zsidó kisebbség él, biztonságukat pedig a magyar állam teljes
mértékben garantálja…”
Nem tudom, mit kell „jelentős kisebbség” alatt érteni.
Vajon Orbán miniszterelnök számára mi a „jelentős”? Arról nem is beszélve, hogy
a magyarországi „zsidóság” törvényileg nem „kisebbség”, hiszen épp az Orbán
kormány alatt hozott törvény szerint
„….a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény
hatályba lépése miatt megszűnik a nemzeti, illetve az etnikai kisebbség
fogalma, helyükbe egységesen a nemzetiség kifejezés lép….”
Ergo. a jelenleg (is) hatályos törvény szerint csak
„nemzetiségek” vannak, kedves miniszterelnök úr. Ebbe viszont nem tartoznak bele a „zsidók”,
éppúgy, mint az oroszok, kínaiak, arabok, kurdok, stb. sem.
Egy ilyen széles látókörű, országát és népét kiválóan ismerő
miniszterelnökre nem érdemes több szót vesztegetni. Csak zárójelben: Netanyahu miniszterelnököt
tájékoztatták tanácsadói erről a magyar közjogi helyzetről?
Netanyahu magyarországi látogatásának hazai, magyar
szempontból legjelentősebb fejezete Heisler András helyzetértékelője volt. Nem tudom, kiadta azt az antiszemita
felhangot sugalló címet, hogy „A MAZSIHISZ elnöke (keményen) kiosztotta
a magyar és izraeli miniszterelnököket.”
Ez a „kiosztotta” cím mindkét politikai oldalon megjelent (népszava, hírtv,
Heti Válasz, HVG, stb.) A „kioszt” szinonimái: lehord, leszid, letol, leszúr, rápirít,
stb.. Egyik sem illik Heisler beszédére, mely
hihetetlen alapossággal és részletesen mutatta be a mindennapok problémáit,
anélkül, hogy bárkit is elítélt volna.
"...Herzl
Tivadar szülőhelye ..." – remek megfogalmazás! Budapest nem szülőföldje,
hiszen a cionizmus atyja a jeruzsálemi Cion(Sion)-hegyet nevezte meg a
hazatérés szimbólumának.
"...Az
izraeli gazdaság fejlődésére veszélyes bojkott mozgalmak ellen a magyar kormány
állt ki elsőként Európában a vitatott területekről érkező áruk külön
megjelölésének elutasításával...."
Gondolom, kevesek előtt ismert az Orbán-kormány ilyen
irányú tevékenysége. Ugyancsak
figyelemre méltó a „megszállt” helyett a „vitatott” jelző használata bizonyos
területekre.
"....A
magyar kormány, kérésünkre egyértelművé tette, a vallásszabadság részének
tekinti a zsidó vallás alapjait jelentő körülmetélés és a kóser vágás jogát,
miközben az Európai Unió több országában ezt megkérdőjelezik...."
Gondolom, ugyancsak ismeretlen a nagyközönség előtt, hogy
az Orbán-kormány támogatja (és elismeri) a körülmetélés és a kóser vágás jogát.
Megjegyzendő, hogy a körülmetélést egészségügyi és nem vallási okok miatt
engedik, ill. vitatják világszerte. Arról nem is szólva, hogy a muszlim
világban is a vallás alapja a körülmetélés. A kóser vágást elsősorban az
állatbarátok ellenzik, mondván a rituális kóser vágás kegyetlenkedés a
jószágokkal szemben. Megjegyzendő, hogy a hitleri Németország egyik első (1933)
állatvédelmi törvénye volt a kóser vágás betiltása. Ennél is fonákabb, hogy az
állatvédő civil szervezeteket, mint minden civil mozgalmat, a Soros alapítvány is
támogatja. (ettől függetlenül, vajon a Soros alapítvány, "zsidó" alapítvány?)
"...A
legutóbbi Zsidó Közösségi Kerekasztal ülésén kértem, Magyarország ismerje el
Izrael fővárosaként a három monoteista világvallásnak otthont adó Jeruzsálemet...."
Ez is új lehet a közvélemény előtt. Igaz, ez csak egy kérés
(volt) a magyar kormány felé, az izraelita közösség részéről.
"....Közép-Európa
legnagyobb zsidó közössége…" - így helyes! Nem pedig (ahogy
Orbán mondta) zsidó kisebbség.
"...Mert
Magyarország felemás módon nézett szembe a holokauszt folyamatával, az akkori
hatóságok, a kormány és a kormányzó felelősségével, mint ahogy 72 évvel a 2.
világháború után sem zárult még le maradéktalanul a zsidó kárpótlás, s
megoldatlan az egyházakat ért jogsérelmek orvoslása is, ami segíthetne
visszaállítani hazánkban az egyházak független működését...."
Itt vitatkoznék Heisler jó szándékú gondolatával. A
deportálásokat (ami „kiutasítást”, „kitoloncolást”, valamint az állampolgárságtól
való megfosztást jelenti) esetünkben nem lehet (nem szabad) a végrehajtó
hatalom felelősségére leszűkíteni. Sokan elfelejtik, hogy Magyarország 1946.
január 31-ig királyság volt. Tehát, 1920 óta minden a királyság égisze alatt
történt, amit a betöltetlen trón miatt a Nemzetgyűlés által választott
kormányzó irányított. Az ezeréves magyar történelemben a kormányzó a király
helyett vezette az országot, ha nem volt törvényes király vagy még kiskorú
volt. A legismertebb kormányzók Hunyadi János, Kossuth Lajos és Horthy Miklós. A monarchiákra, királyságokra jellemző, hogy
„alattvalóit”, (állam)polgárait megvédi, hiszen mindnyájan a (Szent) Korona
oltalma alatt állnak. Csak akkor üldöznek, vagy megtorlás gyanánt ölnek le egy
kisebbséget, ha az a hatalomra tör, ellene lázad vagy el akarja hagyni a birodalmat. Ez a zsidóság esetében
sohasem volt. Ezt az ezeréves alapelvet az egész magyar társadalom sértette
meg, szegte meg. Ergo a felelősségben az egész ország lakossága osztozik. Nem a
(sokat emlegetett és elítélt) kollektív bűnösségben, hanem a kollektív
felelősségben. Úgy tűnik, (ellentétben a németekkel) az elmúlt 72 év kevés volt
e kollektív felelősség tudatosítására.
A kárpótlás szó, fogalom használata nem szerencsés, hiszen
ártatlan emberek életét, életéért nem lehet „kárpótolni”. Biztosító társaságok
szoktak „kárfelvételt” eszközölni, majd a keletkezett kár bizonyos részét
megtéríteni. Esetünkben sokkal helyállóbb a német fogalom: a jóvátétel, mely
egy megbocsáthatatlan bűnt próbál (anyagilag) jóvátenni.
"...Arra
kérem Magyarország miniszterelnökét, segítse Magyarországot olyan közösséggé
tenni, ahol az erőt egymás értékeinek tisztelete jelenti.
(...)
Mi egy
olyan országban akarunk büszke, magyar zsidók lenni, ahol senkinek az arcmásán
nem éktelenkedhetnek „büdös zsidó” felíratok. ..."
Heisler András kívánsága és kérése Orbán miniszterelnökhöz
csak alátámasztja fentebbi gondolatomat, miszerint sérült a magyar
társadalom, és hiányzik a kollektív felelősség tudata.
Ez a „büdös zsidó” megjegyzéssel felül írt plakát – remélem – nem általános. Viszont
jól mutatja a társadalom közömbösségét. Nem volt egy ember, egy polgár, vagy
egy közterület fenntartó, aki eltávolította (például lemosta) volna ezt az
ocsmányságot. Orbán nem lehet ott mindenegyes plakátnál, viszont a lakosságnak
azonnal reagálni kellett volna. A nyugati világban, biztos, hogy gyorsan
reagáltak volna reá a felelősségtudatos polgárok. Valóban nagyon messze van még
Európa.
".....Fájdalmasan
érinti közösségünket, amikor Izraelben a diaszpórai zsidóság vallási
elismerését szűkíteni akarják. Közösségünk túlélte a holokausztot, a
vallásellenes kommunista rendszer alatt is hű maradt gyökereihez, és mi ne
számítanánk eléggé zsidónak? A magyar zsidóság abszolút többségét jelentő
neológia betéréseit, brit-miláit, esküvőit, (akár mindnyájunkét), bármiféle
rabbinikus döntvényeit lehet semmibe venni? Mi, akiket Európában
„lebüdöszsidóznak”, mi, akik feltétel nélkül támogatjuk a zsidó állam
törekvéseit, mi, akik Izraellel álmodunk, miért nem lehetünk elég jó zsidók
Izraelnek?
Netanjahu
Miniszterelnök Úr! Tisztelettel arra kérem, segítse elő a diaszpóra nagyobb
megbecsülését. ..."
Őszintén, a beszédnek ezt a részét nem értettem. Meg is
kérdeztem Heisler Andrástól (e-mail-ben). Válaszában egy amerikai újságra
hivatkozott, mely szerint nem Izrael állam (bürokratái), hanem a Főrabbinátus dönti
el, hogy ki a zsidó. Eszerint Izraelben (még) nem történt meg az állam és a
vallás szétválása(?)
"....Támogattuk
Magyarország IHRA elnökségét, megvédtük a kormányt, mikor oktalan támadás érte
nemzetközi zsidó szervezet részéről, boldogan dolgozunk társadalomépítő
projektekben, országszerte teszünk a társadalmi kohézióért.
Még a
kommunista rendszerben is az egyedülálló, idén 140 éves Rabbiképző – Zsidó
Egyetemről kerültek ki a hazai és a visegrádi országok rabbijai....."
Ez egy nagyon fontos megállapítás! Eszerint a vallási élet
a diktatúrában is működött.
"...iszonyatos
küzdelmet folytatunk, de nem a kormánnyal, nem a népvándorlással, még csak nem
is az antiszemitákkal, hanem az asszimilációval..."
Meglepő kijelentés, épp most, amikor idén emlékezünk a
Kiegyezés egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb eredményére, az emancipáció 150.
évfordulójára. Ez indította el a Aranykornak nevezett 50 évet (1867-1918), mely felvirágoztatta
Magyarországot és benne a zsidóságot. A legnagyobb vívmány az izraelita vallás
elismerése, és ezzel a zsidóságot a magyar nemzet részévé tétele. A Ferenc József császár és király által
szentesített törvénytől számítva az „izraelita vallású magyar
állampolgárok” volt a hivatalos megnevezés. Ezt rúgta fel 1920-ban a király
nélküli királyság, amikor izraelita vallású tagjait a pejoratív „zsidó”
jelzővel kezdték illetni. Ez volt az igazi fordulópont a kiközösítés felé, nem
pedig a numerus clausus. A „zsidótörvény” is csak a közbeszéd része volt, amit
aztán átvett a hivatalos történetírás is. A Holocaustot túléltek többségét is a
ferencjózsefi emancipációs törvény tartotta Magyarországon, mert úgy érezték
ők a magyar nemzet része. Ez az anyanyelvük, ezt a himnuszt ismerik, minden
ide köti őket, ez a hazájuk.
Ez valahogy nem derült ki, nem kapott megerősítést a Netanyahu
látogatás alkalmából. Ugyan a MAZSIHISZ
elnöke tett rá célzást: „….tovább
vihessük őseink magyar és zsidó tradícióit….” ami csak akkor lehetséges, ha továbbra is
elfogadjuk az 1867-es császári és királyi rendeletet, törvényt (1867, XVII.
törvénycikk.)
1. §
Az ország izraelita lakosai a keresztény lakosokkal minden polgári és politikai
jog gyakorlására egyaránt jogositottaknak nyilvánittatnak.
1867 után a hivatalos iratokban és törvényszövegekben a
korábbiaktól eltérően már egységesen az izraelita felekezet megnevezés
található (és nem zsidó, héber vagy mózeshitű). Eszerint beszéltek magyar,
német vagy más anyanyelvű, izraelita vallású magyar állampolgárokról.
Kár, hogy az erre való utalás hiányzott a MAZSIHISZ elnökének beszédéből.