Menekültválság 2015
Ezt az írásomat 2015. szeptemberében követtem el, a Bécsi Napló felkérésére. A lap (jogosan) túl hosszúnak találta, ezért a megjelenésre szánt cikket rendesen meg kellett rövidítenem. Most (2019. március) találtam rá az eredeti (tényleg hosszú) írásomra, ami ma is megállja a helyét, aktualitásából alig vesztett. Sőt, remek háttérnek tűnik a mai európai folyamatok jobb megértéséhez.
Menekültválság. Nem.
Ez Európa, pontosabban az EU
válsága. Most jöttek elő működési rendszerének hiányosságai. A gazdag nyugati és a szegény keleti tagállamok
közti különbség, valamint a szervezeti egység hiányai. Az EU nem egy
államszövetség, mint például az USA, Kanada, India, Ausztrália, Brazília,
vagy Európában az NSZK és Ausztria. A
szövetségi államrendszerben központi feladat a honvédelem, a határőrizet,
a bűnüldözés, stb. Az országhatár
védelméért a központi (szövetségi) kormány felel, nem pedig a határmenti tartomány, vagy tagállam.
Be kell látni, az EU ma is az a gazdasági közösség,
amelynek alapját Nyugat-Európa a hidegháború idején tette le a győztes
(nyugati) szövetségesek oltalma alatt. Ennek történelmi háttere a múlt
század 20-as éveire, a Versailles-i békediktátum utáni időkre vezethető vissza,
amikor Köln polgármestere (dr.
Adenauer) elképzelte, ha kontinentális Európa két legnagyobb lélekszámú
(német és francia) lakossága hasonló gazdasági szinten él, akkor eltűnik az
irigység, egymás gyűlölete, és nem lesz
többé háború (Nyugat-) Európában.
Az atomtöltetű rakéták árnyékában reményteljes gazdasági
fejlődésnek indult Nyugat-Európa. Az EGK (Európai Gazdasági Közösség) szigorú
feltételek alapján vette fel tagjait, azok csak bizonyos gazdasági szint
elérése után csatlakozhattak. A nemzetközi és politikai helyzet 1989-re
gyökeresen megváltozott. A „falak”, a határzárak felszámolása új helyzetet teremtett. Félő volt, hogy a szovjet által
(legalább) 40 éve elnyomott, a nyugatinál lényegesen rosszabb körülmények
között élők egyszer csak tömegesen elindulnak a jobb élet reményében. Ezért gyorsan kellett cselekedni. A legjobb
megoldásnak a „kétsebességű” Európa tűnt. Ezt kimondatlanul is az euró
bevezetése (2002) jelezte. Az 1993-ban (Maastrich-i szerződés)
EU-nak átkeresztelt laza politikai szövetség hosszú tárgyalások után 2004-ben
(látszólag) keblére ölelte a volt szoc. országokat, miközben a „teljesjogú
tagsághoz” bizonyos gazdasági szint elérését tűzte ki. Ezt a célt az
euró-övezethez való csatlakozás jelentette.
A nyugati „önvédő” mechanizmus akkor
vált jól láthatóvá, mikor az új tagok (a volt szoc. országok) 2004-es tömeges
csatlakozását 1995-ben megelőzte a (gazdag, de) semleges országok (Svédország,
Ausztria, Finnország) felvétele. A szabadság európai szellemét kívánta
erősíteni az állampolgárok szabad mozgását biztosító Schengen-i egyezmény is.
Igaz, ez a mozgásszabadság közel sem biztosított olyan lehetőséget, mint az az
államszövetségekre jellemző. Az EU-n belül csak három hónapig lehet egy másik
tagországban tartózkodni, anélkül, hogy a (nem szociális juttatásokon alapuló)
megélhetést, munkavállalást és betegbiztosítást igazolni kelljen. Sőt, az új
tagállamokból érkezők hét évig (2011) egyáltalán nem kaphattak munkavállalási
engedélyt. A szociálisan fejlett Németországban például a
szakszervezetek bizalmát élvező szociáldemokraták ezzel a moratóriummal próbálták védeni a hazai munkahelyeket. A gazdaság közben virult, mivel a túltermelés
miatt eladhatatlan áruknak Kelet-Európa,
az egykori szoc. országok, 100 milliós lakossága jó felvevő piacnak
bizonyult. Megemlíthetnénk még a tőke
Nyugatról Keletre tartó szabad áramlását, amit sokan a „haza kiárusításának”
neveztek, neveznek. Pedig, ebben ludas a magyar közgondolkodás is, hiszen az
„adás-vétel”-hez két fél kell. Sajnos,
az eladók meglehetősen szűklátókörű, saját, egyéni érdekeiket szem előtt tartók
voltak. Például egy gyár, üzem eladásakor nem kötötték ki, az ott dolgozók (100
%-os) átvételét, és nem kértek garanciát
további foglalkoztatásuk időtartamára.
’56 szelleme szertefoszlott, hiszen a munkástanácsok megalakulása akkoriban épp
az állami tulajdont kívánta felváltani és megakadályozni a gyárosok („kapitalisták”) visszatérését. A jól működő mezőgazdasági nagyüzemek (tsz)
felszámolása helyett úgyszintén a
(kapitalista) részvénytársaságokká átalakítását kellett volna
szorgalmazni. Közben az EU-n belül egyre jobban láthatóvá vált, hogy
Kelet-Európa nemcsak felvevő piac, de Nyugat-Európa beszállítója lett,
különösen az alacsony bérek (és életszínvonal)
miatt.
A 2009-es gazdasági világválság ugyancsak nem egyformán
érintette az EU-t, különösen Németországot kerülte el. A jól szervezett (és a korrupciót szigorúan ellenőrző) német
gazdaságban pl. nem voltak
lakáshitel bedőlések, a munkanélküliség sem emelkedett. Sőt, az euró-övezet
válsága miatt ingatlanvásárlási láz tört ki. Az alacsony kamatláb, valamint az
euró elértéktelenedése miatti félelmükben sokan az ingatlan vásárlásban látták
megtakarításuk értékmegőrzését.
Ebből is látszik, hogy az EU nem egységes, a tagállamok
maguk kezelik a problémájukat, nem pedig központilag. Ha komoly probléma (belső
válság) lép fel, akkor mindig a két történelmi „örökellenség” Franciaország és
Németország, ill. vezetői döntik el a
számukra kedvező irányba. A jelenleg 28
tagállamot számláló Unió gyakorlatilag kezelhetetlenné vált. A szabályozás egyetlen
hatásos fegyvere jelenleg a támogatások megvonása, vagy éppen (fejlesztésre
való) átcsoportosítása. Minden más a
tagállamok (helyi) kormányaira,
hatóságaira van bízva, melyek a saját nemzeti (nacionalista?) érdekeik szerint
járnak el. A volt szoc. országok egyenesen EU-ellenesek, Moszkvát látják Brüsszelben, miközben tisztában
vannak azzal, hogy gazdaságuk az Unió nélkül életképtelen.
Az euró-övezet válsága, Görögország eladósodása és az
államcsődtől való megmentésére tett kísérlet már jelezte, hogy a tagállamok
„önállósága” könnyen az egész EU felbomlásához vezethet. Minél előbb egy olyan
gazdasági (és politikai) mechanizmust kell kidolgozni (és bevezetni), mely az
ilyen, vagy ehhez hasonló „kilengéseket” nem engedi meg.
A napjainkra kialakult (áldatlan állapot és ) helyzet legkirívóbb szervezeti
problémája a menekült státusz egységes elbírálásának hiánya. Jelenleg minden
tagállam a saját hatáskörében, egyedi törvényei alapján dönti el, kit tekint
menekültnek, ill. bevándorlónak. Az EU külső határán kopogtató nem ugyanazt az
elbírálást kapja a határmenti országokban, az humanitárius alapellátás
minőségéről nem is beszélve. Pedig,
teljesen egyformának, a nemzetközi
előírásoknak, törvényeknek megfelelőnek kellene lennie. Sajnos, a gyakorlatban
ez nem működik. Brüsszel, pedig még most sem tudta elérni, hogy az egyes tagállamok
egységesen kezeljék a külső határoknál jelentkezőket. Elsősorban emiatt van Magyarországnak is oly rossz megítélése
a nemzetközi sajtóban.
Az egységes elbírálás helyett a menekülő tömegek
elhelyezése, tagállamonkénti elosztása a
jelenlegi vita fő témája és tárgya. Az egyes tagállamokban a fogadtatás is azért
oly szembetűnően eltér egymástól, mert mutatni próbálják, hogy ők jobbak,
különbek a nacionalista, vallásellenes
szólamokat hangoztatóknál, akik megnyilatkozásaikban bizony sokszor
gyűlöletkeltőek. A buta állami propagandáról nem is beszélve, amikor a helyi
lakossághoz fordulva az ország hivatalos államnyelvén közvetítenek abszolút
logikátlan, bárgyú szólamokat, pl. „be
kell tartanod a törvényeinket”. Őszintén, az őshonosok közül hányan tartják be
maradéktalanul az ország törvényeit, például az adózási törvényeket,
előírásokat?
Németország az EU motorja. A földrész legerősebb és
legbiztonságosabb gazdasága. Vezető szerepe a kontinentális Európában
megkérdőjelezhetetlen. Az emberiség ellen a múlt században elkövetett bűnök miatti
bűntudat még mindig elevenen él. Az
elesettek, az üldözöttek és menekülők iránti szimpátia igen erős. Különösen
napjainkban, amikor - úgy tűnik - az EU tagországai cserben hagyják a merkeli
példamutatást, a szírek befogadását.
Hogyan is jutottunk el idáig? Néhány éve Olaszország
legdélibb partjainál jelentek meg az éjfekete menekültek. Néhány újsághír
jelezte, hogy az olaszok segítséget kérnek az EU-tól a Líbia felől hajókon
érkező tömegek ellátására. A történésekre akkor kezdtek felfigyelni, amikor a
világsajtó első oldalára került, hogy többszáz lélek lelte halálát a Földközi-tenger hullámsírjában. Nem sokkal
később Németországban is kezdtek felfigyelni a menekült problémára, miután a
nyugat-balkáni népek útra keltek és egyre többen kértek menedék-státuszt. Az
ötletet Kanada, ill. a magyar romák által már megtapasztalt „joghézag” adta.
Beadni a menekült kérelmet, majd annak elbírálási ideje alatt kihasználni a
törvény adta lehetőséget, mely szerint a menekültkérőket pénzbeli
segély(nyújtás) is megilleti. Németországban az elbírálás (fellebbezéssel
együtt) legalább kilenc hónapot vesz igénybe. Az ezalatt euróban folyósított
segélyből több mint egy teljes évi nyugat-balkáni
fizetésnek megfelelő pénzt lehet megspórolni. Ráadásul ezekből az országokból
vízummentesen lehet eljutni az EU-ba. Ezt a fonákságot a bajorok (CSU) kezdték
feszegetni, és a központi (berlini) kormánynál elérni, hogy ezt a térséget
(Albánia, Macedónia, Bosznia-Hercegovina, Montenegro és Szerbia) a jövőben ne
tekintsék háborús övezetnek, hiszen a vízummentességgel eleve „baráti”
országok. Ma már a visszaküldés szinte mindennapos. A bajor állam, pedig
nyugat-balkáni beruházásokkal segíti a helybeli munkahely teremtést.
Közben elindult a menekültáradat a törökországi táborokból
a Balkánon át az EU felé. Itt érdemes egy pillanatra megállni. Görögország az
egyetlen EU-s tagállam a térségben, mely egyben a schengeni övezet tagja.
Ráadásul az euró övezet tagja is, tehát elvben a „keménymaghoz” tartozik. Ezért
logikusnak tűnik, hogy területére lépve a menekült már biztonságban érezheti
magát: elérte, sőt bent van az EU-ban. Törökországtól (Bodrum-félsziget) alig
néhány kilométerre fekszik az első görög sziget: Kos. A tengeren (vízen) való
átjutás rövid, és szinte kockázatmentes. A menekülők azonban nem állnak meg a
biztonságos EU-s országban, hanem tovább állnak, azaz kilépnek az EU-ból és a
schengeni övezetből, majd alig ezer kilométerrel odább ismét bebocsátást kérnek. A közbeeső balkáni
országok szinte szó nélkül tovább engedik őket, hiszen tudják, hogy a menekülők
célja a gazdag és szociálisan nagyvonalú nyugat- és észak-európai országok. A
média által közvetített hírek alapján nem világos: menedéket keresnek, hogy
aztán (egyszer majd) visszatérjenek hazájukba, vagy letelepedési szándékkal
jönnek.
A nemzetközi jog szerint minden menekültnek oltalmat kell biztosítani szállás, élelem és
higiéniai, tisztálkodási lehetőség formájában, valamint alapos orvosi
ellenőrzésnek kell alávetni. Ez igen fontos, hiszen nem csak az elsősegély
nyújtásról van szó, hanem a fertőző betegek kiszűréséről is! A bevándorlók
esete más. Ők csak az adott ország gazdasági helyzetétől függően
kaphatnak bebocsátást, aminek elengedhetetlen előfeltétele az alapos orvosi
vizsgálat. Sok helyen a szakszervezetek véleményét is kikérik a munkaerőpiac
pillanatnyi állásáról.
„az adott ország” – már eleve kérdéses az EU-val
kapcsolatban. Hiszen ha államszövetség lenne, akkor egyetlen országnak kellene
tekinteni, nem pedig az egyes tagállamok gazdasági helyzetének (és igényének)
függvényében eldönteni a bevándorlást. Ez vonatkozik a menekült státusz
elismerésénél is!
A magyar kormány sajátos módon reagált a szokatlan
kihívásra. Félretéve a keresztényi kéznyújtást, az elesettek oltalmát,
ellenségnek állította be (és kezeli) a valójában Nyugat- és Észak-Európába
igyekvőket. Az orbáni politika célja, elvenni az emberáradat kedvét a Magyarországon
való áthaladástól. E koncepció része a befogadó állomásokon és a pályaudvarokon
uralkodó állapotok.
Az embertelen körülmények
láttán, Merkel kancellár humanitárius vészhelyzetet észlelt, ezért úgy
döntött Németországnak azonnal cselekednie kell. Ekkor jelentette be, hogy
valamennyi szír menekültet (papírokkal és papírok – vízum – nélkül) befogad.
Ezzel a döntéssel Merkel és Németország példát akart mutatni a világnak, de
mindenek előtt az EU tagállamainak.
Bölcs döntése világszerte ismét szimpatikussá tette a „gonosz
németeket”. Különösen az arabvilágban, és ezzel kihúzta a sötét középkorra
emlékeztető („európai”) keresztény-iszlám ellenes gondolkodás méregfogát. Ezzel egy idejűleg a figyelem középpontjába
helyezte a Szíriában folyó háborút. Vajon elgondolkozott már valaki is
Magyarországon, hogy a menekültekkel szembeni (embertelen) fellépésnek milyen
következménnyel járhatnak? Például megjelenhetnek az öngyilkos merényletek,
amit a szögesdrót-kerítés nem tud megakadályozni, sőt épp elő tud segíteni.
Ráadásul még muszlimnak sem kell lennie az elkövetőnek, elég ha csak
szimpatizáns. Úgy, ahogy az IS-ben harcoló európai önkéntesek.
Az ilyen németországi merénylet lehetőségét Merkel asszony
szinte nullára redukálta. Amúgyis az összlakosság 5 százalékát kitevő, mintegy 4 millió
németországi muszlim nagy többsége török-kurd származású, akik vendégmunkásként
érkeztek az 50-es években, majd a 70-es évektől mint üldözött kurdok leltek
menedéket és illeszkedtek be a német társadalomba. Ma már többen közülük az
államigazgatás és a politikai élet megbecsült tagjai. Különben Törökország
szinte a kezdetek óta ott volt az EKG megalakulásánál, és máig társult tag
különféle európai szervezetekben. Az
EKG-be, majd az EU-ba való teljes jogú tagságát azonban egyes tagállamok
ellenzik.
Merkel azonban naivnak bizonyult, mert nem számolt a
tagállamok, különösen az egykori
„szocialista” országok érzéketlenségével, ellenállásával. Igen, be kellett
látnia, hogy jó példáját nem követik. Sőt, még országon belül, a szövetségi
tartományok sem hajlandók megsegíteni a legtöbb menekültet befogadó
Bajorországot. A lakosság többsége szimpatizál a menekült kérdéssel, már csak
azért is, hogy kifejezze ellenszenvét az
orbáni magyar úttal szemben. Münchenben (és Bécsben) tüntetőleg kedvesen fogadták a főpályaudvarra
özönlő embertömeget. A szociáldemokrata városvezetés nehezen tudott megbirkózni
a kialakult helyzettel. A tartományi politikai többség (CSU) is megoldást
követelt az egyre elviselhetetlenebb állapotok miatt. Mivel, Bajorország
bármennyire is önálló, független tartomány, a határvédelem központi (Berlin)
feladat. A bajor kormány nem állíthatott fel szögesdrót kerítést, nem
változtathatta meg a (tartományi) törvényeket, hogy a nemzetközi joggal
ellentétesen statáriális úton néhány nap alatt (pro forma) embereket ítéljen
el, és azokat a végzés lefordítása és fellebbezés nélkül kiutasítsa az országból.
A CSU változást akart, ezért bevetették a már lassan
szokásos CDU (Merkel) elleni fricskát: az Orbánnal való szimpatizálást. A
kancellárasszony melletti szolidaritás érezhetően fogyott, ezt különösen a
menekültek szállásai elleni neonáci támadások jelezték. A lakosság is kezdett
belefáradni a szűnni nem akaró embertömeg ellátásába, legalábbis, ami a
közhangulatot illeti. Végül Merkel belátta, hogy az ország belső békéje
érdekében be kell vezetni a határellenőrzést. Figyelem! Nem határzár, nem szögesdrót
kerítés, hanem (szigorú) határellenőrzés, ami abból áll, hogy mindenkinek fel
kell mutatnia úti okmányát, és a közúti ellenőrzésnél kinyitni a csomagtartóját.
Ez természetesen lelassítja a beutazást (Dél-) Németországba, de határzárról
nem lehet beszélni. Az igazoltatás során fennakadt személyeket regisztrálják,
majd egy közeli menekült befogadóállomásra viszik, ahol emberhez méltó
körülményeket között szállást és ellátást biztosítanak számukra.
Merkel mindenképpen nyertese a kialakult helyzetnek. Sikerült
elnyernie nemcsak az arabvilág, de az elesettekkel szimpatizáló egész
civilizált világ tetszését. Azt se feledjük, hogy Németországban nagy koalíció
kormányoz, tehát minden cselekedetét
ideológiai ellenfelével, a szociáldemokratákkal (SPD) is egyeztetnie kell. Az utóbbi idők kudarcai, mindenekelőtt az
euró válság, majd a jelenlegi humanitárius katasztrófa arra készteti
Németországot, hogy továbbra is élenjárjon a példamutatásban, és gyökeres
változásokat terjesszen be az EU szervezeti átalakítására.
A nagyvonalú német befogadás mögött gazdasági megfontolások
is állnak. Az elöregedő lakosság miatt
apadó nyugdíj befizetések ellensúlyozására jó alkalom az újrakezdésre és beilleszkedésre
eltökélt fiatal munkaerő
megjelenése. Már szervezik az ingyenes
nyelvtanfolyamokat, mely a beilleszkedés első (és alap) feltétele. A kimutatások
szerint az újonnan érkezők fele szakképzett, a másik fele pedig betanított
munkásként tud szinte azonnal munkába állni. Különösen az autógyárak üdvözölik
(és alkalmazzák) ezeket a fiatalokat,
akik az európai átlagnál magasabb német életszínvonal láttán a mielőbbi
beilleszkedést fogják választani. Ráadásul az 50-es évek „török inváziója”
megtanította a német hatóságokat az idegen „kultúrákból” érkezők kezelésére. Az
iszlám nem lehet akadály.
Összegezve: nem a menekültáradat kiváltó okán kellene
töprengeni, hanem a probléma megoldásán kellene (végre) egyezségre jutni. A
megoldás pedig az EU szervezeti rendszerének megreformálásán múlik. Ehhez
viszont szemléletváltásra van szükség, amire épp ez a válság hívta fel a figyelmet. Veszélybe került a II. világháború óta
felépített európai álom: egy jobb, békés és jólétet biztosító egységes társadalom megteremtése, ahol a polgárok
szabadon közlekednek, vállalnak munkát és ott telepednek le, ahol kedvük
tartja, mint a világ többi államszövetségében. Sajnos ettől még Európa, és ezen
belül, az EU, nagyon meszze van.
München, 2015. szeptember