István, a király - avagy fiatalságunk édes madara
Motto: Az
ifjúság édes madara (Sweet Bird of Youth, 1959), az ambíció
és egy rossz vágányra futott szerelem története.
(Tennessee
Williams - wikipédia)
Jó
volt.
És
szerencsém volt, hogy online meg tudtam nézni az RTL műsorát
Münchenben.
Előzmények
Ha
nincs ekkora felhajtás az internetes magyar oldalokon (hírportálok,
blogok, vélemények, stb.), akkor biztos kihagyom. Így azonban
iszonyatos reklámot csinált neki a buta, suta hazai (párt)politika.
Különösen a mára már konzervatívnak álcázott jobboldal, a
valamikori polgárikörök. Úgy csináltak, mintha fel lennének
háborodva (naná kell “az Alföldit” cikizni!), miközben azon
duzzogtak, hogy a rendező Istvánt Orbánnal akarta összehozni, meg
“szentségtörés” a vörös színű kereszt. De ezekről később.
Szóval,
1972 tavaszán azon kevesek közé tartoztam, akiknek megvolt az
1970-ben megjelent Jesus Christ Superstar című rockopera
nagylemezen, amit német nyelvterületen ma is musical-nek hívnak.
Különben, angol nyelvterületen az első rockoperának nevezett
musical a The Who együttestől 1969-ben megjelent duplaalbum, a
Tommy volt. A siket-néma és vak kisfiú történetéből csak
1975-ben készült film.
A
Superstar-t 1972 húsvétja előtt egy Pest-környéki művelődési
házban akartam bemutatni néhány lelkes fiatalnak, és a zeneszámok
között elmesélni az amúgy ismert bibliai történetet. A
művelődési ház igazgatója azonban ebben megakadályozott.
Szerencsére csak a személyimet kérte el, a duplaalbumot, nem. Az
1973-ban készült filmet már disszidálásom után, Münchenben
láttam.
1983
végén kaptam meg az “István, a király” című albumot, mely
nagyon hasonlított a közel tizenöt évvel korábban megjelent Jesus
Christ Superstar rockoperához. Számomra nem volt újdonság, hiszen az
Illés-együttes a Nyugat (főleg a Beatles) utánzásáról volt
ismert.
Szinte ezzel egy időben jöttek a hírek, hogy a diktatúra azért engedélyezte a mű
bemutatást, mert a történetben sok párhuzamot lehet felfedezni a
Kádár-korszakkal, és az 1945 utáni időkkel, az “új Isten”
(ideológia) elfogadásával.
Mint mondottam, a színdarabot nem láttam, a zenéjét ismertem, mely a Jesus Christ
Superstar-ra emlékeztetett.
Az
Alföldi Robert-féle István, a király
A
fenti előzmények egyáltalán nem késztettek a darab
megnézésére. Persze, ha mód, ill. alkalom van rá, biztos
megteszem, hogy bepótoljam a 80-as évek egyik meghatározó
hazai eseményét, amiről objektív okok miatt lemaradtam.
Az
előzetesek, vagy inkább a szegedi előadásról szóló beszámolók,
no meg a Nemzeti Színház volt igazgatója körüli (mesterségesen
szított, politikai) botrányok, valóban kíváncsivá tettek. Az
(online) internet segítségével végül is lehetőségem nyílt a
rockopera megtekintésére.
Már
az elején meg kellett állapítanom: ez a hazai közönségnek
készült. Ebből egy külföldi semmit sem ért meg. Mármint, hogy
ki, kicsoda, milyen rokoni kapcsolatban vannak egymással. Hiszen ez
egy magyar család-dráma.
A
színészi játék, beleértve a táncosok, statiszták alakítását is, fantasztikus volt. Az arcmimikákból, a
szemrezdülésekből lehetett követni az eseményeket. Aztán egyre
jobban kezdtem rájönni, hogy ez a darab nem arról szól, amit a
jelenlegi politikai irányzatok bele próbálnak magyarázni. Ez a
darab ma is az, ami 30 évvel ezelőtt volt: a Kádár-korszak elleni
tiltakozás az Illés-együttestől megszokott módon, a szövegíró
Bródy János zseniális szimbólumrendszerén keresztül. Kiemelve Szörényi
Levente ugyancsak egyedülálló zenei és zeneszerzői tehetségét,
ahogy a népzenei elemeket a rock-beat-tel elegyíti. Hogy a mű
sikerében Boldizsár Miklósnak mekkora szerepe volt, nem tudom.
A
kerettörténet a múlt század második felének lenyomata.
Gyakorlatilag megismétlődött az ezer évvel korábbi politikai
helyzet, amikor az ország és népének fennmaradását egy külső
erőhöz (hatalomhoz) való csatlakozás biztosíthatja. Ez a túlélés
kulcsa. Ezért érzem találónak a vörös kereszteket, hiszen a
szovjetrendszer szerkezeti felépítése nagyon hasonló a római
katolikus egyházhoz. Nem hiába nevezte Gallicus a Szabad Európa Rádióban Brezsnyevet a “moszkovita pápa”-nak. Hiszen, mindkét
rendszerben a legfőbb vezető, személy szava szent, ami a papokon
vagy a párttitkárokon keresztül jut el a néphez, és nem csak a
hívőkhöz!
A
kiválasztott történelmi kor 1956-tal próbál azonosulni. István
és Koppány drámája egyértelműen Kádár és Nagy Imre
történelmi jelentőségére utal. Az egyik megpróbál
alkalmazkodni a kialakult (és fennálló) helyzethez, a másik
viszont a szabadságot tartja mindenek felettinek. Az ütközés,
ütköztetés elkerülhetetlen. Kádár a jó, az okos, a jövőbe
látó és mutató. Különösen megéríntett Réka figurája, amikor
kéri apja tisztességes eltemetését. Amit István először
megígér, majd (felsőbb utasításra) mégsem tart be. Nagy Imre
kivégzése is két évet váratott magára, hiszen Kádár 1956
november elején még büntetlenséget ígért neki, majd november
22-én, amikor elhagyta a jugoszláv nagykövetséget, a KGB
letartóztatta, és Romániába vitte.
Ezek
az asszociációk napjaink generációját, a mai fiatalokat hidegen
hagyják. Persze a jelenlegi államvezetés is rendesen rájátszik,
hogy '56 épp olyan meseszerű szimbólum legyen az utókor számára,
mint amilyen Szent István államalapítása lett napjainkra, ezer év távlatából. Az idő mindent megszépít. Pláne, ha hozzá is
segítik. Szándékosan.
A
zárójelenet vagy zárókép talán a legmegrázóbb, mely egyúttal
elárulja, hogy egy (gyakran visszatérő) történelmi esemény
szemtanúi vagyunk. Méghozzá egy olyannak, amelynek – szerencsére
– nincs aktualitása, ill. áthallása. Nem a máról, hanem
(okulásképpen) a mához szól. A szabadságszeretettel együtt a
koronába zárt nép, nemzet egy ideológia rabja, mely egyúttal
védelmet is ígér. A rendező, no meg a diszlettervező, valóban
(meghökkentő, de) nagyon elgondolkoztató befejezést alkotott,
vagy tán üzent közönségének. Nemcsak a Kádár-korszak
szülötteinek, hanem a mai fiataloknak is. Alföldi – számomra –
azzal búcsúzik, ill. indítja útjára közönségét, ami a 30 évvel ezelőtt
készült műből, annak (akkori) eszmei mondanivalójából
hiányzott: mi van, ha nincs elnyomás, idegen, külföldi
hatalmaktól való függőség, csak egyszerűen demokrácia,
tolerancia, békés együttélés?
Vajon
ez az alapgondolat mikor fog végre eljutni az ország lakosságának
többségéhez? Hiszen az eredeti darab is azt próbálta mutatni,
sugallani, hogy itt ezer éve nem volt változás, mivel a túléléshez
mindig egy uralkodó eszme elfogadása kellett.