Tuesday, March 29, 2011

Útibeszámoló

Kifogtam egy kedvező ajánlatot: Budapest – Tel-Aviv (oda-vissza adókkal együtt) 60.000.- Ft. Így a 10 napos kirándulásból 4 éjszaka Eilat és 5 éjszaka Tel-Aviv lett.

25 éve voltam arrafelé. Iszonyatos fejlődés, változás. A Ben Gurion repülőtérből szabályos kis város lett. Akkoriban a gépről lépcsőn kellett lejönni, majd a csomagkiadó teremben várakozni, és szinte azonnal "kiestél" az utcára, a parkolóba. Most meg azt hittem sohasem jutok ki a (nemzetközi) reptérről.

Eilat-ba busszal mentünk. Oda-vissza Tel-Aviv-ból 128 shekel volt. Szerintem kimondottan olcsó. 1,00 shekelt 60 Ft-tal számolok, mert ennyiért adják Pesten. Legnagyobb meglepetésemre Eilat-ban szinte mindenki oroszul beszél, a feliratok héber és orosz nyelvűek, a prospektusok között is úgy kellett latin betűst (angol) keresni. Német egy szál sem! A szállodában a reggelinél "dobra utro"-val köszöntött a felszolgáló lány, majd oroszul kérdezte a szobaszámot. Én meg - kis gondolkodás után - oroszul válaszoltam: "triszta-csitirnácáty". A sors fintora. 25 évvel ezelőtt is pont itt voltam, és a szállodai tévéből tudtam meg Csernobilt, most meg ugyanitt és ugyanígy Fukusimát! Eilat is hatalmasat változott, fejlődött, főleg, hogy Jordániával is béke van, így "eltűntek" a katonák, a járőröző jeepek. Rengeteg új épület, szálloda. Kicsit Las Vegas-os lett. Az épületek "műbalhés" stílusúak: középkori, meseformák, orientális, arab, stb. Nekem nem tetszik, mert olyan "vidámpark" jellege van. Idő jó volt 30-32 C.

A legnagyobb újdonság számomra Eilat-ban a Sopron utca volt. Mint kiderült, Sopron, Eilat testvérvárosa. Nem tudom, vajon Sopronban is van Eilat utca?



Sopron utca Eilat-ban


Tel-Aviv. Megérkezés, buszpályaudvar: BORZALOM! Hat szint, és minden szint egy-egy bazár rengeteg árussal, és a feliratok csak arra utalnak, hogy melyik szintről melyik busz hova indul, ill. honnan érkezik. Kijárat (Exit) feliratot szinte nem találtam. Aztán hamarosan megtanultam, memorizáltam a "kijárat" és a "WC" héber betűkombinációit. Nagy kaland: odaadtam a taxisnak a szálloda kinyomtatott nevét és címét. Az rögtön továbbadta egy másiknak, majd egy harmadiknak. Úgy tűnt nem tudták hol van, nem ismerték. GPS egy szál sem. Végül az egyik elvitt, miután elmagyaráztam, hogy a (térkép szerint) kb. hol van, melyik nagy hotel közelében. Odavitt a nagy hotelhez, mire mondtam, hogy nem ez az, csak valahol annak a közelében kell lenni. Aztán mikor felolvastam a címet, felcsillant a szeme és azonnal vette az irányt. Kiderült hiába mutogattam a címet, a taxis NEM ismerte a latin betűket. ;-)))


Egynapos kirándulás Tel-Aviv-ból Jeruzsálembe. Igen olcsó! Busszal oda-vissza 36 shekel! A tel-aviv-i vasúti főpályaudvar előtt van egy nagy parkoló a távolsági buszoknak. Amikor a menetrend iránt érdeklődtem, legnagyobb meglepetésemre a jegypénztáros közölte, hogy olyan nincs. De semmi gond. 10 percenként indul a busz a fővárosba. Ez nagyon praktikus, és gondolom, biztonsági okokból van így szervezve, hiszen így nincs tolongás, csoportosulás, miközben az ember úgy érzi: „nem baj, ha elment a (teli) busz, mindjárt jön, és indul a következő.” Épp Purim volt. Ez a farsanghoz hasonló zsidó ünnep. Ennyi pajeszost még nem láttam. A jeruzsálemi buszpályaudvar környéke különben is hemzseg tőlük. Egy sajátos világ. Arrébb már "európaiak" voltak… ;-) - különösen a keresztény templomok környékén. Ott is épp egy orosz ortodox mellett mentünk el. ;-) A közlekedés olcsó. Egy buszjegy 6.40 shekel, ugyanez Tel-Aviv-ban 6.00 shekel volt. És a magyarhoz hasonlóan egy vonalon, egy útra érvényes. Átszámítva kb. annyi, mint a pesti. Viszont sokkal gyakrabban járnak, habár sehol sincs kiírva a menetrend! Sőt! Jeruzsálem egyes részein, csak héber nyelvű táblák vannak! Gondolom, könnyen kitalálható hol, merre? Amerre a pajeszos ortodoxok élnek, laknak. A tájékozódást nehezítő csak héber betűs feliratok láttán arra gondoltam, kellene javasolni a Jobbik-nak, hogy Magyarországon is legyenek olyan városok vagy városrészek, ahol csak bő gatyában, vastag bajuszosan, ill. csak kendőben és bő szoknyában szabadna járni az utcán, és esetleg csak lóháton szabadna közlekedni. Az utcai névtáblák és boltok feliratai, valamint a megállók és a menetrendek pedig csak rovásírással lenne kiírva. ;-))))))


Hazafelé a Malév gép tele volt fiatal pajeszos bóher-ekkel. Érdekes, szinte mindegyik szemüveges volt! Abszolút fegyelmezetlen, erőszakos fickók. Akkora csomagokkal jöttek fel a gépre (nem tudom, hogyan engedték fel őket), hogy nem fértek be a poggyásztartókba. Fantasztikus volt nézni, ahogy szinte valamennyi tartót elfoglalták, és ahogy cuccaikat mégis csak begyömöszölték. Öt percig nem tudtak a fenekükön ülni. Állandóan le-föl "szaladgáltak", csomagjaikat ki-be szedték. Kajaosztás alatt is ide-oda "szaladgáltak". Hallottam a stewardessek egymás között mondták: "ne hagyd magad!" Borzasztó ellenszenves társaság. Abszolút nem voltak tekintettel másokra. Amikor ki volt írva, hogy be kell kapcsolni magukat, ill. az övet, szinte azonnal megindultak "csomagot rendezni". Nagyon idegesítő társaság volt........


Aztán hazaérve olvasom, hogy robbantottak a jeruzsálemi autóbusz-pályaudvaron....... No, ez sem igaz! Játszd le a videót hanggal! (kattints rá!) a robbantás nem a buszpályaudvaron történt, hanem előtte, kb. ott, ahol leszálltunk a 20-as buszról, mikor az Óvárosból visszajöttünk. A pályaudvar hátrébb van. Viszont, ami feltűnő a videó felvételeken egyetlen "bóhert" sem látni !!! Azonnal eltűntek ! .......... - no, ez sem szimpatikus vonás.


Hát kb. ennyi – első nekifutásra.. ;-))))






.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sopronban is van Eilat utca. :)

8:41 AM  
Blogger Pocakos said...

Köszi! Mint a Google-ból kiderült, 2009-ben a Hosszú utcából lecsíptek egy darabot. ;-)

Elég bizzar ötlet. Megindítja az ember fantáziáját. ;-))

11:24 AM  

Post a Comment

<< Home