Iván, napjaink Franzi bácsija ?
Csak szemlélődök. Nézem, olvasom a budapesti hangulatképeket, amit a hazai média, no és a cenzúrázatlan közbeszéd az Interneten keresztül mutat, sugall. A szavak és érzelmek csatája április elsején tettlegessé vált. Nem, nem áprilisi tréfa volt, amikor egy piti hétköznapi vevő-eladó „vita”, egy „fogyasztóvédelmi konfliktus,” utójátékaként felgyújtottak egy üzletet Budapesten. A megdöbbentő eset, egy közönséges bűntény, minden jóérzésű emberben felháborodást váltott ki. Kivéve néhány fanatikust, akik elsőre helyeselték ezt a szörnyű tettet. Ugyanakkor a közvélemény egyértelműen elítélte, és megengedhetetlennek tartotta (és tartja) az ilyenfajta „reagálást” egy bolti szóváltásra. A helyeslőknek, pedig Móricka módjára, erről is csak egy jutott az eszükbe, amit remek érzékkel és iszonyatos cinizmussal igyekeztek önmaguk javára fordítani. A 30-as évek Németországának „zsidókat nem szolgálunk ki” jelszavát és ideológiáját idézve próbálták elhitetni, hogy a náci időkhöz hasonlóan ma Magyarországon a „magyarokat nem szolgálunk ki” elv érvényesül. A galád párhuzamállítás miatti tiltakozás szinte az egész társadalmat megmozgatta, és sokakat vitt ki az utcára.
A jegyiroda felgyújtása előtti napokban jelent meg az Interneten Andrassew Iván kiváló írása „Kedves Zsolti….” címmel, mely nemcsak a Magyar Hírlap főmunkatársát tette helyre, de az egykori kormánylapban megjelent cikk elleni aláírásgyűjtőket is. Iván mondanivalója: akkor válik majd hitelessé az antiszemitizmus elleni harc Magyarországon, ha a sérelmekre adandó (első) reakciók nem az érintettektől érkeznek. Ez, a felhívásnak is tekinthető, irányadó gondolat valahogy elkerülte a média figyelmét. Sőt, azok a lapok sem hozták le, amelyekben a szerző publikál.
Ugyanakkor egy szatirikus kéthetilapban megjelent és gunyorosnak szánt pársorosát a célba vett társaság, és annak vezetője, sértésnek fogta fel. Különösen a „fölfújt hobirobogós cicahordák” jelzős szerkezet miatt. Persze, a nyilvánosságra hozott levélváltásból pillanatok alatt kiderült, hogy azért itt többről van szó, mint egy „lecicahordázás”-ról. Hogy pontosan miről, csak sejteni lehet. Mindenekelőtt a Népszavában eddig megjelent cikkekből arra lehet következtetni, hogy igen intenzív levelezés és telefonálgatás folyhat a háttérben. Valószínűleg Ivánt már most is zaklatják, a vele szimpatizálók pedig már szervezkednek a hollán ernő utcaihoz hasonló (tartalmú) megmozdulásra.
Hogy a két történet – egy üzlet felgyújtása, ill. egy újságíró "rendreutasítása" (megfélemlítése) – egyenértékű-e és ugyanannyi embert képes az utcára vinni, kérdéses. Mindenesetre úgy tűnik, Andrassew Ivánnál mintha elérték volna céljukat azok, akik a 30-as évek náci Németországára óhajtják emlékeztetni a jelenlegi magyarországi közhangulatot.
Nagyon meglepődtem, amikor a hirszerzo.hu cikkében feltűnt Bitter Bruno neve, mint a hollán ernő utcai antifasiszta tüntetés egyik fő szervezője. Viszont annál kevésbé lepett meg, hogy az Andrassew Iván melletti tüntetésben nem kíván részt venni. Sőt, távolmaradása egyenesen logikus, hiszen igen sok hasonlóság fedezhető fel közte és a kigúnyolt társaság vezetője, Mészáros Imre, között.
A jegyiroda felgyújtása előtti napokban jelent meg az Interneten Andrassew Iván kiváló írása „Kedves Zsolti….” címmel, mely nemcsak a Magyar Hírlap főmunkatársát tette helyre, de az egykori kormánylapban megjelent cikk elleni aláírásgyűjtőket is. Iván mondanivalója: akkor válik majd hitelessé az antiszemitizmus elleni harc Magyarországon, ha a sérelmekre adandó (első) reakciók nem az érintettektől érkeznek. Ez, a felhívásnak is tekinthető, irányadó gondolat valahogy elkerülte a média figyelmét. Sőt, azok a lapok sem hozták le, amelyekben a szerző publikál.
Ugyanakkor egy szatirikus kéthetilapban megjelent és gunyorosnak szánt pársorosát a célba vett társaság, és annak vezetője, sértésnek fogta fel. Különösen a „fölfújt hobirobogós cicahordák” jelzős szerkezet miatt. Persze, a nyilvánosságra hozott levélváltásból pillanatok alatt kiderült, hogy azért itt többről van szó, mint egy „lecicahordázás”-ról. Hogy pontosan miről, csak sejteni lehet. Mindenekelőtt a Népszavában eddig megjelent cikkekből arra lehet következtetni, hogy igen intenzív levelezés és telefonálgatás folyhat a háttérben. Valószínűleg Ivánt már most is zaklatják, a vele szimpatizálók pedig már szervezkednek a hollán ernő utcaihoz hasonló (tartalmú) megmozdulásra.
Hogy a két történet – egy üzlet felgyújtása, ill. egy újságíró "rendreutasítása" (megfélemlítése) – egyenértékű-e és ugyanannyi embert képes az utcára vinni, kérdéses. Mindenesetre úgy tűnik, Andrassew Ivánnál mintha elérték volna céljukat azok, akik a 30-as évek náci Németországára óhajtják emlékeztetni a jelenlegi magyarországi közhangulatot.
Nagyon meglepődtem, amikor a hirszerzo.hu cikkében feltűnt Bitter Bruno neve, mint a hollán ernő utcai antifasiszta tüntetés egyik fő szervezője. Viszont annál kevésbé lepett meg, hogy az Andrassew Iván melletti tüntetésben nem kíván részt venni. Sőt, távolmaradása egyenesen logikus, hiszen igen sok hasonlóság fedezhető fel közte és a kigúnyolt társaság vezetője, Mészáros Imre, között.
Mindketten a provokálás szándékával választották társaságuk nevét ugyanabból a „szubkultúrából”: „Gój motorosok” vs. „Judapest”
Mindketten „civil” akciót szerveztek a Sándor-palotához, a köztársasági elnökhöz.
Bitter a "flódni akció"-t, amikor Sólyom embere fogadta a Sándor-palota ajtajában, és vette át tőle a sütit (az eset később bekerült a „mainstream” médiába)
Mészáros ugyancsak elment a Sándor-palotához, ahol Sólyom embere őt is fogadta, és átvette tőle a "cigánykérdés" megoldására készített javaslatot. (ez az eset is bekerült a „mainstream”-be, csak Ivánon kívül senki sem „humorizált”).
Andrassew jól érzékeli a helyzetet, és azon belül helyzetét legutóbbi blog-bejegyzésében, a „Franzi bácsi….”-ban. Habár a szomorú valóságot nem mondja ki, azt, amiről az agyonhallgatott „Kedves Zsolti….” című blog-bejegyzése szól: akkor lesz itt Amerika (vagy mai Németország), ha majd talál 500 „nem-érintett” (gój) értelmiségit, akik még az érintettek zsigeri reakciója előtt képesek lesznek felemelni szavukat a verbális (és tettleges) gyűlöletkeltés és fenyegetettség ellen.
Ezért, Iván helyett mondom meg a frankót. Tudat alatt napjainkban is él és virágzik az a kimondatlan ellentét, amit finoman, áttételesen, de egyértelműen „népi vs. urbánus” ellentétnek nevezünk. Hiába ujjongnak – főleg az „érintettek” – az MDF elnök asszonyának bátor kiállásáért, amikor a „medencés cikk” miatti felháborodása jeléül megírta nyíltlevelét. E tiszteletreméltó írás ugyanis nem a „zsidók védelmében” született, hanem azok ellen, akik „le mertek zsidózni egy keresztény embert”. Dávid teljes joggal kelt ki és vette védelmébe a kiváló és nagyrabecsült Ungváry Rudolf közírót, akitől a sértegető(k) nevében kért bocsánatot, megjegyezve, hogy ha már tollat ragadott, akkor egyúttal (a futottak még kategóriájában) az inkriminált cikkben megnevezett többi (esetleg "nem-gój"?) újságírót is megköveti.
Hasonló megfontolást érzek az Andrassew Iván mögül most kihátrálóknál is, igaz, ellentétes előjellel. Az én olvasatomban a hírszerző.hu-tól érkezett üzenet lényege: "Ez nem a mi asztalunk." "Itt nem rólunk van szó." "Itt egy (hülye) gój került konfliktusba egy még hülyébbel." Meg az is, ha nem antiszemitizmusról van szó, akkor már nem érdekes az antifasizmus. Elvégre a gój motorosok esetében a "cigánykérdés", ill. az arra tett javaslat ütötte ki Andrassew-nél azt a bizonyos biztosítékot, minek kapcsán gúnyosnak szánt megjegyzését tette.
Franzi bácsi példája pedig figyelmeztetés kellene, hogy legyen, nemcsak a kihátrálóknak, de Ivánnak is, hogy ebben az országban egyelőre nem talál 500 „nem-érintett” (gój) értelmiségi támogatót, ha éppen szüksége lenne rá.
Erre már csak hab a tortán, a MEASZ felhívásnak szánt ötletbetörése, amikor arra kérik az embereket, hogy „aki nem tud ott lenni az egykor oly harcos szocdem lap szerkesztősége előtti megmozduláson, az szolidaritása jeléül tegyen ki egy Népszavát az ablakába”. Biztos, hogy nem a napilap marketingese áll a felhívás mögött?
Szegény Iván, szegény ország. De messze van Amerika. Meg Németország. Meg Európa.
Mindketten „civil” akciót szerveztek a Sándor-palotához, a köztársasági elnökhöz.
Bitter a "flódni akció"-t, amikor Sólyom embere fogadta a Sándor-palota ajtajában, és vette át tőle a sütit (az eset később bekerült a „mainstream” médiába)
Mészáros ugyancsak elment a Sándor-palotához, ahol Sólyom embere őt is fogadta, és átvette tőle a "cigánykérdés" megoldására készített javaslatot. (ez az eset is bekerült a „mainstream”-be, csak Ivánon kívül senki sem „humorizált”).
Andrassew jól érzékeli a helyzetet, és azon belül helyzetét legutóbbi blog-bejegyzésében, a „Franzi bácsi….”-ban. Habár a szomorú valóságot nem mondja ki, azt, amiről az agyonhallgatott „Kedves Zsolti….” című blog-bejegyzése szól: akkor lesz itt Amerika (vagy mai Németország), ha majd talál 500 „nem-érintett” (gój) értelmiségit, akik még az érintettek zsigeri reakciója előtt képesek lesznek felemelni szavukat a verbális (és tettleges) gyűlöletkeltés és fenyegetettség ellen.
Ezért, Iván helyett mondom meg a frankót. Tudat alatt napjainkban is él és virágzik az a kimondatlan ellentét, amit finoman, áttételesen, de egyértelműen „népi vs. urbánus” ellentétnek nevezünk. Hiába ujjongnak – főleg az „érintettek” – az MDF elnök asszonyának bátor kiállásáért, amikor a „medencés cikk” miatti felháborodása jeléül megírta nyíltlevelét. E tiszteletreméltó írás ugyanis nem a „zsidók védelmében” született, hanem azok ellen, akik „le mertek zsidózni egy keresztény embert”. Dávid teljes joggal kelt ki és vette védelmébe a kiváló és nagyrabecsült Ungváry Rudolf közírót, akitől a sértegető(k) nevében kért bocsánatot, megjegyezve, hogy ha már tollat ragadott, akkor egyúttal (a futottak még kategóriájában) az inkriminált cikkben megnevezett többi (esetleg "nem-gój"?) újságírót is megköveti.
Hasonló megfontolást érzek az Andrassew Iván mögül most kihátrálóknál is, igaz, ellentétes előjellel. Az én olvasatomban a hírszerző.hu-tól érkezett üzenet lényege: "Ez nem a mi asztalunk." "Itt nem rólunk van szó." "Itt egy (hülye) gój került konfliktusba egy még hülyébbel." Meg az is, ha nem antiszemitizmusról van szó, akkor már nem érdekes az antifasizmus. Elvégre a gój motorosok esetében a "cigánykérdés", ill. az arra tett javaslat ütötte ki Andrassew-nél azt a bizonyos biztosítékot, minek kapcsán gúnyosnak szánt megjegyzését tette.
Franzi bácsi példája pedig figyelmeztetés kellene, hogy legyen, nemcsak a kihátrálóknak, de Ivánnak is, hogy ebben az országban egyelőre nem talál 500 „nem-érintett” (gój) értelmiségi támogatót, ha éppen szüksége lenne rá.
Erre már csak hab a tortán, a MEASZ felhívásnak szánt ötletbetörése, amikor arra kérik az embereket, hogy „aki nem tud ott lenni az egykor oly harcos szocdem lap szerkesztősége előtti megmozduláson, az szolidaritása jeléül tegyen ki egy Népszavát az ablakába”. Biztos, hogy nem a napilap marketingese áll a felhívás mögött?
Szegény Iván, szegény ország. De messze van Amerika. Meg Németország. Meg Európa.
6 Comments:
Köszönöm.
Andrassew Iván
Tegnap olvastam Iván postjait az esetről és sikerült nagyon elkeserítenie. Főleg, hogy semmilyen egyéb visszhangot nem váltott a blog szférában (bezzeg a nyakkendő adó kiverte a biztosítékot), pedig a nácizmus és a kirekesztés semmilyen formája mellett nem szabadna szó nélkül elmennünk.
Köszönöm a kiállást minden jó érzésű ember nevében! Ha tudok, ott leszek a szerkesztőség előtt!
Kedves Pocakos,
vajon miért lepett meg téged az a hír, hogy a Judapest.org egyike volt a Hollán Ernő utcai tüntetések szervezőinek? Igen, ott voltunk már az első alkalommal, hétfőn is, amikor még egyáltalán nem lehetett tudni, hogy mi leszünk többen. Ott voltunk a fenyegetések és szervertámadások dacára is (tényleg, a Népszava hol volt?). Ott voltunk és elhívtuk barátainkat is (liberálisokat, baloldaliakat és konzervatívokat is: mind eljöttek). Nem azért voltunk ott, mert "szimpatikus" nekünk a Broadway-jegyiroda. Azért voltunk ott, mert aljas, alattomos bűncselekmény történt, amelyre még aljasabb, még alattomosabb módon fenyegető demonstrációt szervezett egy szélsőjobboldali csoport. Civilként szerveztük, pártok alatt/felett.
Miért állítod ezen kívül azt, hogy a 'Gój Motorosok' és mi "ugyanabból a szubkultúrából" jövünk? Ez teljes képtelenség, egész pontosan: aljas rágalom.
Mi egy online civil közösség vagyunk, nyitottsággal mindenki fele. 2004 óta működünk. Soha nem fenyegettünk senkit. Pluralizmusunkra és nyitottságunkra jellemző, hogy naponta 1000-2000 látogatónk van (egyedi látogató), köztük mindenféle világnézetű és hátterű ember: zsidók és nem zsidók, vallásosak és ateisták, individualisták és szocialisták, Magyarországon és külföldön élők, liberálisak és konzervatívak, baloldaliak és jobboldaliak. Évek óta folyik egy dialógus közöttünk - sikerrel.
Jellemző, hogy az elmúlt 3.5 évben mindössze két embert kellett "eltanácsolnunk" - súlyosan antiszociális és prvokatív viselkedése miatt. A "bombagyar.hu" oldal egyik szélsőjobboldali főideológusát és téged. Gondolom ebbéli sértődöttséged iratta veled ezeket a képtelenségeket most.
Üdvözlettel,
Bitter Brunó
('shadai', judapest.org)
Tisztelt Olvasó,
Kedves Barátaim,
néhány megjegyzés az előző (#3) hozzászóláshoz, mivel hiába várom, hogy az elkövető észbe kapjon, és belássa hirtelen felindultságból elkövetett sületlenségeit.
1. Valóban "eltanácsolt" blogjától a magát igen jól menedzselő fiatalember. Méghozzá ezért a "súlyosan antiszociális és provokatív" hozzászólásomért (kattints rá!), a következő indoklással:
".......hosszu beirasod autamatikusan spam-szurore kerult, (...) Hozzaszolasod ugyanis semmi mas, mint osregi agitpropos izraeli poziciok oblogetese. Ez az a szint, mint sztalinista tortenelemkonyveket idezni(....) Utoljara mondom neked: a judapest.org nem egy politikai forum, (…..) Kerlek ezert, hogy ne foglalkozzal velunk a jovoben…...."
2. Valóban meglepődtem, miután a magát igen jól menedzselő fiatalember engem azzal "tanácsolt el", hogy "online közössége" nem politikai fórum, majd egy "szélsőjobboldali (politikai) csoport" ellen mégiscsak az utcára vonult, és lett belőle (utólag) főszervező. Ráadásul az eddig "marketing és kommunikációs" szakember, aki piackutatással foglalkozik, hirtelen szociológus és blogger színekben tetszeleg. A fentebbi bejegyzése sem sokkal több, mint egy kis PR anyag. Önfényezésből csillagos ötös.
3. Ami a #3 hozzászólás lényegét illeti, az csupán két mondat:
"....Miért állítod (….), hogy a 'Gój Motorosok' és mi "ugyanabból a szubkultúrából" jövünk? Ez teljes képtelenség, egész pontosan: aljas rágalom....."
A magát igen jól menedzselő fiatalember, eszerint egy kukkot sem értett meg írásomból, vagy legalábbis úgy tesz. Ami végül is rendjén van, elvégre egy nem-politikai, identitását kereső, belterjes online közösség vezetője. A baj csak ott van, hogy úgy olvas, ahogy egy másik blogger számol, aki szerint Karácsony táján a Tesco-ban beltéri lámpának álcázott hanuka gyertyatartót árulnak. Még képet is közölt róla.
Biztos vagyok benne, hogy olvasóimnak nem okozott gondot állításom megértése: Mindketten a provokálás szándékával választották társaságuk nevét ugyanabból a „szubkultúrából”
A magát igen jól menedzselő fiatalember, pedig engem arra a sikeres kereskedőre emlékeztet, aki minden szart el tud adni, - legfőképp saját magát. ;-)
Mivel a linkek nem működnek, ezért, akit érdekel:
1. a "súlyosan antiszociális és provokatív" hozzászólásom:
http://pocakosgondok.blogspot.com/2008/02/hatvan-v-dihjban.html
2. a "marketing és kommunikációs" szakember:
http://www.szombat.org/2006/0606zsidoblogger.htm
3. a nehezen számoló blogger a Tesco-ban:
http://www.tomcatpolo.hu/blog/index.html?loadpage=http://www.tomcatpolo.hu/blog/blog/blog/20061224.html
Kedves shadai!
Pocakos és (egyúttal) Judapest.org olvasóként jelzem neked, hogy nem illik a blog szerzőjével kapcsolatos magánvéleményedet hozzászólásként nyilvánosan közölni, különösen úgy, hogy annak semmi köze nincs jelen írás témájához. Pocakost tomcattel egy mondatban említeni, különösen cinikus húzás, csak a tájékozatlanságodat árulod el ezzel.
Ha jól értem, felkérted Pocakost egy cikk megírására - nyilván azért, mert ismerted korábbi írásait - majd mégis elutasítottad az általad említett okokból. Ha ez így van, sem akkor, sem most nem olvastad figyelmesen, amit közölni akart veled, velünk az olvasóival.
Nem a szubkultúrátokról, hanem a provokatív névválasztásotokról szól eme írás, mely hasonlóan tetten érhető a "gój"-oknál is.
"online civil közösség vagyunk" - akkor tessék ehhez mérten viselkedni. politikától távol, nem csupán szavakban, hanem tettekben is.
A Hollán Ernő utcában felvonultatok, mert "alattomos bűncselekmény" történt, Andrassew Ivánt magára hagyjátok, mert csupán magára haragította a humort még hírből sem ismerő gój motorosokat.
Szerintetek a szólásszabadság ennyit ér ma Magyarországon?
Üdvözlettel
Dániel
Post a Comment
<< Home