Mándoki
Csodálkozom, hogy a hazai („baloldali”) közvélemény
mennyire nem ismeri a München környékén (Tutzing) élő magyar származású menedzsert,
Leslie Mandoki-t. Igaz, a müncheniek, különösen a müncheni magyarok sem tudják,
ki ez az utóbbi időben Budapesten felkapott egykori dobos. A hazai „baloldal”
csak becsmérelni tudja mindazokat, akik Orbán (személyes) barátainak
számítanak, vagy annak tartják, hiszen a szemükben senki sem jó, akit a magyar
miniszterelnök nevével kapcsolatba lehet hozni.
Egyszer rákérdeztem Csekénél, aki bevallása szerint sohasem
hallott Mándokiról. Annál inkább emlékezett az ugyancsak Münchenben élő, szabadkai
születésű Lévay Szilveszterre. Talán a hazai beat-rajongók ugyancsak emlékeznek még Lévay
öccsére, Tiborra, a Piramis együttes alapító tagjára. Lévay Szilveszter nagy
név volt a 70-es években Németországban, ő szerezte az akkoriban „Munich Disco
Sound”-nak nevezett világszámokat, mint például a „Save Me“, „Fly Robin Fly“,
„Get Up And Boogie“, vagy a „Lady Bump“. A fáma szerint a Silver Convention
együttes neve is Lévay keresztnevéből ered. Különben a Fly Robin Fly volt az első
német sláger, mely az amerikai slágerlista (Billboard-Chart) vezető száma lett.
Ezt a kitérőt csak azért tartom fontosnak, hogy a hazai
olvasó megértse miben rejlik Mándoki sikere. Ő ugyanis – talán az egyetlen –
magyar (beat)zenész, aki a zöldhatáron át érkezett Nyugatra, és aki az első
perctől menekültnek (Flüchtling) tartotta önmagát. Ezért a hazai
beat-zenészek lenézően kezelték, mivel felfogásuk szerint, aki (kicsit is)
tehetséges volt, azt a keményvaluta reményében a (kádári) magyar állam szinte „küldte”.
Ilyen volt például Charlie, aki éveken keresztül tengerjáró luxushajókon lépett
fel. Ugyanakkor Mándoki úgy értelmezte,
hogy ezeket a (tehetséges) zenészeket nem csak „pénzszerzés” miatt küldte,
pardon engedte ki Nyugatra az akkori államhatalom.
Ha belegondolunk a Dschingis Khan sikere mögött nem Mándoki
áll, hanem egy német zeneszerző, a müncheni születésű Ralph Siegel. Ő keltette
életre a Dschingis Khan nevű együttest, melyben két magyar is helyet kapott:
Késmárky Marika és Mándoki László. Az 1979-es Euroviziós Táncdal Fesztiválon a negyedik
helyet érte el Siegel együttese, és ezzel kezdetét vette Mándoki
karrierje is. Kivált az együttesből és stúdiót alapított, ahol a világ (akkori)
legjobb együttesei fordultak meg. Csak zárójelben, az erős nyugatnémet márka,
és a kiváló német stúdiótechnika nagyban hozzájárult Mándoki vállalkozói sikeréhez. Mai
napig az egyik legkiválóbb zenei menedzser.
Közben a (helyi) politika felé fordult, nemcsak a bajor
(CSU), de a német testvérpárt (CDU) elismert zenei tanácsadója lett. Később ezt
használta ki Orbán Viktor, aki Mándokin keresztül tudott „betörni” a német
politikába. Ennek alapja a bajor-német ellentét
volt. Berlinben nem szeretik a bajorokat, Münchenben, pedig a poroszokat. A
bajor miniszterelnök Merkel elleni fricskaként hívta meg Münchenbe Orbánt, aki
örömmel fogadta, hogy (Mándokin keresztül) kitörhet az EU-ellenes
elzártságából. Ez napjainkra enyhült,
hiszen a bajor CSU is csak Merkel (CDU) támogatásával tud majd a szeptemberi
országos parlamenti választáson hatalmon maradni.
Ugyanakkor, el kell ismerni, hogy a harminc évvel ezelőtti világklasszisok,
mint például Ian Anderson a Jethro Tull-ból, vagy Jack Bruce a Cream-ből
budapesti fellépését, az öregedő rajongó tábor a Mándoki szervezte Soulmates Band-nak
köszönheti.
Az alapprobléma a 70-es évekre vezetendő vissza, amikor
Magyarországon is "támogatott" lett a beat-zene, sőt a
keményvaluta-éhes hazai gazdaság szinte teljesen ráállt erre az
"üzemágra". Eleinte a cigányzene volt a menő, az összes külföldön
működtetett vendéglő, étterem "népviseletbe" öltöztetett élőzenével
csábította a "Puszta-romantikát" kedvelő embereket. Majd jöttek a
beat-zenekarok, akik szállodákban, bárokban, stb. léptek fel, általában nem az
otthon (Mo.) megszokott néven. Sokszor, mint kísérő zenekar. Tehát nem *turnéztak*,
mint a jó nevű nyugati együttesek. Sokan "szólóztak, hakniztak"
(kiváltképp bárzongoristák, énekesek). Nos, ezeknek a (tehetséges) zenészeknek
*szolgálati* útvelelük volt, magyarán: "ki-be járhattak" az
országba, ráadásul a vámosok is "szemet hunytak" felettük.
Erről még ma sem szeretnek (őszintén) beszélni ezek a
tehetséges zenészek. Legfeljebb "nem szidják a Kádár-rendszert", sőt
elismerik, hogy "jól éltek".
Valahol itt van a kutyus elásva, ami miatt érthetetlenül
állnak Mándoki előtt, aki a zöldhatárt választotta a Nyugaton (szökés)
maradáshoz, amiből politikai hasznot húzott, és húz - ráadásul nem a zenei,
zenész (dobos vagy énekes) tehetsége, hanem az üzletemberi, menedzseri rátermettsége alapján.
1 Comments:
Kiegészítés
Az alapprobléma a 70-es évekre vezetendő vissza, amikor Magyarországon is "támogatott" lett a beat-zene, sőt a keményvaluta-éhes hazai gazdaság szinte teljesen ráállt erre az "üzemágra". Eleinte a cigányzene volt a menő, az összes külföldön működtetett vendéglő, étterem "népviseletbe" öltöztetett élőzenével csábította a "Puszta-romantikát" kedvelő embereket. Majd jöttek a beat-zenekarok, akik szállodákban, bárokban, stb. léptek fel, általában nem az otthon (Mo.) megszokott néven. Sokszor, mint kísérő zenekar. Tehát nem *turnéztak*, mint a jó nevű nyugati együttesek. Sokan "szólóztak, hakniztak" (kiváltképp bárzongoristák, énekesek). Nos, ezeknek a (tehetséges) zenészeknek *szolgálati* útvelelük volt, magyarán: "ki-be járhattak" az országba, ráadásul a vámosok is "szemet hunytak" felettük.
Erről még ma sem szeretnek (őszintén) beszélni ezek a tehetséges zenészek. Legfeljebb "nem szidják a Kádár-rendszert", sőt elismerik, hogy "jól éltek".
Valahol itt van a kutyus elásva, ami miatt érthetetlenül állnak Mándoki előtt, aki a zöldhatárt választotta a Nyugaton (szökés) maradáshoz, amiből politikai hasznot húzott, és húz - ráadásul nem a zenei, zenész (dobos vagy énekes) tehetsége, hanem az üzletemberi, menedzseri rátermettsége alapján.
Post a Comment
<< Home