Hullámsír a Dunában
Ez a hajószerencsétlenség megrázta az ország lakosságát.
Mindenki együtt érzett az áldozatokkal, függetlenül, hogy kik voltak. A váratlan
halál mindig is sokkolóbb, mint a haldokló emberek kínlódásának szemlélése. A
mostani helyzetet csak fokozta, hogy hazájuktól távol, szeretteiktől legalább 12.000
km-re következett be ez a tragédia. Nagyon együtt tudok érezni velük, mint ahogy az
Európában halálos balesetet szenvedő ausztrálokkal, főleg fiatalokkal. Most is valami
hasonló gondolat és érzés futott át rajtam.
Aztán olvasva a hazai (magyar) sajtót, látva a médiát, mint
mindig, most is elszomorodtam, hogy tudat alatt mennyire belekeverik a napi
politikát. Pártállástól függetlenül az első oldalon, a főcímben közölték, hogy
a (valószínűleg vétkes) luxus-szállodahajó kapitánya ukrán. Őszintén,
ennek mi köze a szerencsétlenséghez? Esetleg súlyosbító vagy enyhítő körülmény
a baleset kivizsgálása, ill. a kapitány megbüntetése szempontjából? Ha egy
normális, európai országban élnénk, ez a sajtó részéről fel sem merülne. A
vétkest, a hibázót felelősségre kell vonni, meg kell büntetni, függetlenül,
hogy milyen nemzetiségű, vagy állampolgár.
A miniszterelnök is célzott rá, sejtette hallgatóival, hogy
példát kell statuálni, amikor közölte: mindenre
kiterjedő, szigorú, alapos vizsgálatot kér a hatóságoktól, "pontosan
akarjuk tudni, mi és miért történt", a vizsgálat eredményéről pedig a
nyilvánosságot is tájékoztatni fogják.
Ugyancsak felkaptam a fejem, amikor az „ellenzéki” sajtó világgá
kürtölte, hogy Rogán és az állam mekkora részese, részvényese a balesetet okozó
luxus-szállodahajó tulajdonában, a hajózási vállalatban. Őszintén, ki a francot érdekli ez, egy
halálos kimenetelű balesetnél?
Szinte semmit nem tudunk a 7, azaz hét másodperc alatt
elsüllyedt hajóról. Általában ezt közölték a hazai lapok, internetes
híroldalak:
".....A
Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én este 9 óra után
ütközött össze a Margit híd közelében. A turistahajó felborult és elsüllyedt
fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A
balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek. …."
Miért nem lehet egy picit reálisabban, pontosabban közölni
a történteket? (plusz) 21 ember valószínűleg meghalt, holttestüket keresik. Azt
is közölhették volna, hogy a két magyar eleve a halottak között van/volt, vagy
azokat is még keresik. Miközben életben létükre semmi esély.
Az első perctől nagyon érdekelt az a sétahajó, ami ilyen
rövid idő alatt (hét másodperc !!!) el tud süllyedni. Sejtésem szerint a Hableány nagyon öreg
lehetett, hiszen bármilyen ütközés, hozzácsapódás nem küldheti a hullámsírba
ilyen rövid idő alatt egy jó állapotban lévő hajót.
Nem kellett sokáig kutakodnom, a számítógép pillanatok alatt
kidobta:
1949-??, Szovjetunió, ismeretlen néven, ismeretlen
tulajdonban.
1948-1965 között több mint 500 darabos sorozatban gyártott
szovjet hajótípus egyik darabja
1992-HABLEÁNY, SZOT Sétahajózás.
2003-HABLEÁNY, Panoráma Deck Kft. Budapesten
rendezvényhajóként üzemel.
2019.05.29-én 21:05-kor Budapesten a Margit hídban
összeütközött a VIKING SYGIN szállodahajóval és elsüllyedt.
Besorolás: Projekt 544 (Moszkvics) típusú motoros
személyhajó
HABLEÁNY, 2003-, Panoráma Deck Kft, Budapest, HU
Épült 1949, Herszoni Hajóépítő és Hajójavító (Khersonskiy
Sudo. Zavod), Herszon, Kherson, UA, (Ukrajna)
Legnagyobb hossz: 27,25 m
Szélesség a főbordán: 4,8 m
Legnagyobb merülés: 0,89 m
Főgép típus: 3D6
Főgép teljesítmény: 150 LE
Holtvizi sebesség: 19 km/h
Befogadó képesség: 150 fő
Főgépcsere 199?
Főgép típus: RÁBA 150
Főgép teljesítmény: 150 LE
Befogadó képesség: 60 fő
Ország: UA (Ukrajna)
Város: Kherson (Herszon)
Aktív: 1951-
Ezek az adatok, infók azért már sejtetnek valamit. A közel
70 éves vízi járműről sok mindent elárul. Nem tudni mikor volt legutóbb generáljavításon,
felújításon (legalább 20-25 éve Győrben). Ugyancsak meglepő, hogy egy 60 fő szállítására alkalmas városnéző
sétahajón mindösszesen két ember teljesít szolgálatot: egy kapitány és egy
matróz. Voltam néhány budapesti rendezvényhajón, de ott a személyzet ennél
több volt. A kikötést, a kötél kifeszítését is legalább két ember végezte, és
nem a kapitány!
Vajon a rossz időjárás, a késői óra, a sötétség, az erős
hullámzás, stb. miért nem befolyásolta a kapitányt vagy az üzemeltetőt a kirándulás
esetleges lemondására? Persze, utólag könnyű okosnak lenni, de
puszta kíváncsiságból: egy ilyen sétahajózást (a szabályok, az előírások
szerint) mikor lehet lemondani?
Aztán, mi van a biztosítással? A szállodahajónak (Viking
Sigyn) biztos volt/van rendes biztosítása valamelyik jó nevű világcéggel. A
HABLEÁNY-nak milyen biztosítása volt? Mire számíthatnak a külföldi turisták? (no
meg a magyar alkalmazottak). Hogy komoly per lesz, az már most borítékolható.
A mentők – mint hallom, olvasom – sem voltak a helyzet
magaslatán. Tipikus magyar (budapesti) betegség, amikor nem tudni melyik kórház
fogadja a betegeket, különösen a sürgőségi osztályok! Remélem, ezeket is
alaposan és őszintén kivizsgálják, ahogy azt a miniszterelnök is kérte és ígérte, és arról
nemcsak tájékoztatják a nyilvánosságot, de tesznek is érte, hogy soha többé ne forduljon még egyszer elő. Abban reménykedhetünk, hogy ebben segítségünkre
lesz Dél-Korea. Legalább ennyi öröm legyen az ürömben.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home