Érdekvédelem (2019)
Egy tehetséges fiatalember, aki a magyar „média” világát
igen jól ismeri, már másodszor futott bele ugyanabba a hibába, amiből kiderül,
hogy az érdekvédelem nem az erőssége. Nemrég azzal dicsekedett, hogy
„Berlinben, a német Országgyűlés (Bundestag) mellett található a Német
Újságírók Szövetsége (DJV - Deutscher Journalisten-Verband), ahol ő
járt, méghozzá egy magyar újságíró küldöttség tagjaként”. Ezt a butaságot,
pardon tévedését próbáltam a Facebook-on elmagyarázni neki, de csak nem akarta
megérteni. Dani összekeverte a Német Újságíró Szövetséget, a német Országgyűlés
mellett működő sajtóközponttal (Bundespressekonferenz). A Media1 alapítója és
tulajdonosa (Szalay Dániel), aki igen sokat tesz a tisztességes hazai
tájékoztatás érdekében, végig állította, hogy ő a Német Újságíró Szövetségben
járt, ahol egy parlamenti képviselő (sic!) is fogadta őket. Ezt a történetet
ellenpéldának szánta a magyar viszonyokra, ahol a parlamenti sajtótájékoztatóra
(esetünkben a miniszterelnök sajtótájékoztatójára) a kormány kénye-kedve szerint hívja meg, vagy tartja távol a hazai média
képviselőit. Hiába magyaráztam Daninak, hogy más a rendszer!
A német Parlamentnek saját sajtóközpontja van, ami nem azonos a német újságíró szövetséggel (DJV). A német parlament sajtóközpontja (Bundespressekonferenz = BPK) csak külön bejegyzett és kijelölt (akkreditált) tudósítókat enged be a sajtótájékoztatókra. A sajtóközpontba be kell jelentkezni, méghozzá annak a lapnak (tv, rádió, online hírportál, stb.) a szerkesztőségének, amelyik a helyszínről akar tudósítani, és képviselője a sajtótájékoztatón kérdéseket kíván feltenni. Valójában, nagyon erős „szűrésen” esnek át azok, akik a parlamenti sajtótájékoztatón részt kívánnak venni. Tehát, „mezei” újságíró oda be nem teheti a lábát. Sőt, az is kikötés, hogy csak olyan újságírót fogadnak be a sajtóközpontba tagnak, aki berlini (vagy bonni) lakos, és állandó parlamenti, vagy berlini tudósító. A tagsági igazolványért fizetni kell, és az meghatározott időre szól, amit (állandóan) meg kell újítani. Természetesen, minden jelentkezőt elfogadnak, aki megfelel a politikamentes szigorú kritériumoknak. Viszont Németországban ismeretlen, az a „magyar gyakorlat”, hogy valakit, vagy valamely médiumot politikai hovatartozása miatt ne hívnának meg egy parlamenti (pl. kormány) sajtótájékoztatóra. A német gyakorlat tehát, aki tagja a parlamenti sajtóközpontnak, az bármikor bemehet az összes sajtótájékoztatóra, amit a kormány- vagy valamelyik parlamenti párt, ill. képviselője tart.
A német Parlamentnek saját sajtóközpontja van, ami nem azonos a német újságíró szövetséggel (DJV). A német parlament sajtóközpontja (Bundespressekonferenz = BPK) csak külön bejegyzett és kijelölt (akkreditált) tudósítókat enged be a sajtótájékoztatókra. A sajtóközpontba be kell jelentkezni, méghozzá annak a lapnak (tv, rádió, online hírportál, stb.) a szerkesztőségének, amelyik a helyszínről akar tudósítani, és képviselője a sajtótájékoztatón kérdéseket kíván feltenni. Valójában, nagyon erős „szűrésen” esnek át azok, akik a parlamenti sajtótájékoztatón részt kívánnak venni. Tehát, „mezei” újságíró oda be nem teheti a lábát. Sőt, az is kikötés, hogy csak olyan újságírót fogadnak be a sajtóközpontba tagnak, aki berlini (vagy bonni) lakos, és állandó parlamenti, vagy berlini tudósító. A tagsági igazolványért fizetni kell, és az meghatározott időre szól, amit (állandóan) meg kell újítani. Természetesen, minden jelentkezőt elfogadnak, aki megfelel a politikamentes szigorú kritériumoknak. Viszont Németországban ismeretlen, az a „magyar gyakorlat”, hogy valakit, vagy valamely médiumot politikai hovatartozása miatt ne hívnának meg egy parlamenti (pl. kormány) sajtótájékoztatóra. A német gyakorlat tehát, aki tagja a parlamenti sajtóközpontnak, az bármikor bemehet az összes sajtótájékoztatóra, amit a kormány- vagy valamelyik parlamenti párt, ill. képviselője tart.
A közelmúltban egy másik baklövése volt Daninak, ami sajnos
a hazai társadalomra oly jellemző, és jól mutatja a régi (pártállami)
beidegződést. A többség ma sincs tisztában az érdekvédelemmel, az érdekvédelmi
szervezetekkel. Pontosabban: a szakszervezetek, és a szövetségek közti
különbséggel. Angolul könnyebb
megérteni, hogy mi a különbség a „labour”(labor) és a „professional” között.
Talán magyarul a kék- és fehér gallérosok tábora érzékelteti azt a különbséget,
amit a szakszervezet és a szövetség képvisel, miközben tagjai érdekeiért küzd. A
szakszervezetek a kék-gallérosok (melósok), a bérből és fizetésből élők
(alkalmazottak) érdekeit képviselik. Legtöbbször a béremelés, a minimálbér, valamint a kollektív
szerződések betartása, a munkakörülmények javítása a legfőbb cél. Végső fegyverként,
pedig ott a sztrájk. A fehér-gallérosok (professionals) ezzel szemben
szövetségben tömörülnek (lásd, írók, újságírók, orvosok, mérnökök, stb.). Talán
a legnagyobb (és jól érzékelhető) különbség, hogy a fehér-gallérosok nem
sztrájkolnak, ellentétben a szakszervezetekkel. A szövetségek tagjai ugyanis
nem csak bérből és fizetésből élők (lehetnek), hanem vállalkozók, önállók,
stb. ezért ők elvből sem sztrájkolhatnak. Hiszen nincs ki ellen. Ez
Magyarországon nem egyértelmű, ill. annyira összekuszált a munka- és jogviszony,
hogy az szinte követhetetlen. Azért, az mégis csak látszik, és észlelhető, hogy
a szakszervezetek feladata és helyzete más a társadalomban, mint a
szövetségeké. Habár mindkettő érdekvédelmi feladatot lát el.
Szóval, a napokban olvastam Dani remek hírportálján
(Média1), hogy
Közleményt
adott ki a Magyar Újságírók Országos Szövetsége az Echo TV bezárása, illetve a
Hír TV munkatársainak az eddigi információk szerint 180 főt érintő tömeges
elbocsátása kapcsán.
A
Magyar Újságírók Országos Szövetsége szerint elfogadhatatlan a szerintük
megfélemlítő hatású tömeges elbocsátás, ezért jogi segítséget ajánlanak a
HírTV-től elbocsátottaknak.
A hír meglepett. Milyen alapon ad jogi segítséget egy
országos érdekvédő szervezet, olyanoknak, akik nem a szövetség tagjai?
Hozzászólásként meg is írtam Daninak:
Egy
érdekvédelmi szervezet feladata tagjai védelme (ezért fizetnek tagdíjat). A nem
tagokkal nem szokás foglalkozni. A szolidaritás nemes dolog, de a nem-tagok
ennél többet nem kaphatnak, vagy előbb be kell lépni tagnak. (Ez a világon
mindenütt így van).
Dani válaszából jól kivehető a hazai mentalitás, az, hogy
(a szokásos „jobb- és baloldal”) politikát próbál belevinni, miközben érzi,
hogy itt valami nem stimmel.
Szalay
Dániel Lehetnek tagok hírtévések is. Ahogy vannak közmédiások is.
Ekkor megpróbáltam (röviden) elmagyarázni a valós
(nemzetközi) helyzetet
Stephen
Elekes Mellébeszélsz Dani, vagy nem érted egy érdekvédelmi
szervezet működését. Előbb tagnak kell lenni, felvenni, belépni, tagdíjat
fizetni! Aztán lehet jogsegélyt kérni és adni (a tagnak). Ez a felhívás ebben a
formában a szervezet és tagjai lejáratása. A szolidaritás, az együttérzés,
nemes dolog, de ez így propagandista, politikai pamflet - távol áll a
demokrácia alapjától.
Hamarosan megjött a MÚOSZ elnökének a hozzászólása (is)
Miklós
Hargitai A MÚOSZ
hagyományosan az egész szakma érdekképviseletét igyekszik ellátni. (Amúgy
amikor a Népszabadságot bezárták, és ment az alkudozás a munkáltatóval, a
kirúgottak rengeteg segítséget kaptak a Hír TV-től).
Ez a hozzászólás ugyancsak meglepett. Én az újságírást a
„fehér-gallérosok” táborába sorolom, azaz nem szakma, hanem hivatás, éppúgy,
mint az orvos vagy a mérnök. Ráadásul egy olyan hivatás, amihez nem kell
„végzettség”, vagy „diploma”. A megfogalmazás, miszerint „az egész szakma
érdekképviselete”, engem a pártállami időkre emlékeztet. A hazai gondolkodást, 30
évvel a rendszerváltás után, még mindig a politika itatja át. Ha valóban egy
független, országos érdekvédelmi szervezet lenne, akkor tagjai sorába (pártállástól
függetlenül!) bárkit felvehetne, akinek hivatása az újságírás, és abból él meg,
ami különben a világ minden újságíró szervezetének alapja. (majd a jelentkező
dönti el, hogy pl. politikai okokból, melyik érdekvédelmi szervezethez akar
tartozni.
Dani következő hozzászólásában elárulta, hogy fogalma sincs
a szövetség működéséről, viszont (azonnal) a napi politikára próbálta terelni a
szót. Íme:
Szalay
Dániel Mondom újra : a Hírtv (kirúgott) munkatársai között is
vannak vagy lehetnek MÚOSZ-tagok. Tagdíjat fizető, rendes tagok.
válaszom:
Stephen
Elekes Dani, ne beszélj rėbuszokban! A MÚOSZ ismeri a tagjait,
azoknak nem kell (külön és nyilvánosan) felajánlani a jogsegélyt. Ergo, ez a
felhívás politikai töltetű. (nem tudom milyen segítséget adott a HírTV a
kirúgott népszabisoknak, de a HírTV - tudtommal - nem szakmai érdekvédelmi
képviselet.)
Itt már Dani elvesztette a fonalat, de azért még „odabökött”.
Szalay
Dániel Nem a MUOSZ vagyok Pocakos. A taglistával nem rendelkezem.
Erre már nem válaszoltam, mert értelmetlen olyan valakivel vitatkozni, ki letagadja
a múltját. Dani ugyanis MÚOSZ tag. A 2000-es évek elején a MÚOSZ Online
szakosztályában pályázott az elnöki posztra. Tehát, nem igaz, hogy nem ismeri a
MÚOSZ-t, és ne tudná beszerezni a taglistát. Különösen egy ilyen agilis
fiatalember, mint Dani. Máskülönben a MÚOSZ évkönyvben (amit évente adnak ki,
és a tagdíj befizetésekor osztanak ki) benne vannak a tagok nevei, lakcímükkel
együtt.
Időközben megnéztem a MÚOSZ felvételi szabályzatát.
A Magyar Újságírók Országos Szövetségébe való tagfelvételt minden esetben kérelmezni kell. Természetes személy kérelméről a Tagfelvételi Bizottság egyéni elbírálás alapján dönt. A bizottság elutasító döntése ellen a kérelmező az Elnökséghez fordulhat panasszal. Az elutasított kérelem egy év elteltével megismételhető.
Ebben semmi célzás a felvétel kritériumaira, így a
szövegből arra lehet következtetni, hogy az „egyéni elbírálás” szempontjai
között politikai megfontolás is meghúzódhat.
Ellentétben például a Bajor Újságíró Szövetséggel (BJV),
ahol a legfőbb kritérium, hogy a felvételre jelentkező újságírói munkát
végezzen, és (kizárólag) abból éljen meg. A politikai hovatartozás nem játszik
szerepet, olyannyira nem, hogy a bajor szövetség tagjai között megtalálhatók a
baloldali Süddeutsche Zeitung és a jobboldali (CSU) Münchner Merkur újságírójai
is.
Mint ahogy fentebb jeleztem, a szakszervezet és egy
szövetség között a lényeges különbség: a szakszervezetek sztrájkolhatnak, a „diplomások”
(egyetemi végzettségűek) egy csoportja, szövetsége, ezt nem teheti meg, mivel
tagjai között nem csak alkalmazottak vannak! Viszont az érdekvédelem, mindkét
formációnál ugyanaz: a tagok (munkaügyi, jogi és szociális) érdekében
cselekedni. 180 munkáját vesztett embernek, akik nem tagjai a szövetségnek,
(ingyenes) jogi segélyt biztosítani nagyvonalú, nemes gondolat, ill. cselekedet,
azonban abszolút nélkülözi a realitást, az érdekképviselet valódi értelmét és
értékét. Sokkal hihetőbb lett volna felszólítani a bajbajutottakat, hogy
jelentkezzenek a MÚOSZ-ba, mely harcol értük. Persze arra sincs garancia, hogy
sikerrel járnak. Ezért egyértelműen egy politikai, kormány-ellenes PR akcióról
van szó. A MÚOSZ közlemény elég homályosan fogalmaz, nem nevezi meg a HírTV
tulajdonosát, a politikai tv üzemeltetőjét. Minden médium, így egy tv-állomás
is bizonyos politikát közvetít, esetünkben megalakulása óta jobboldali. A 180
elbocsátott alkalmazott között hány szakszervezeti tag van, nem tudni. Arról
nem is beszélve, hogy a „stáb” (a melósok) között is vannak szakszervezeti
tagok, akik értelemszerűen egyetlen szövetségnek sem tagjai. Vajon a többi újságíró szövetség,
érdekvédelmi szervezet nem védi tagjait? Azok miért nem tettek hasonló
felhívást, közleményt?
Mivel a HírTv nem állami tulajdonú, azért eleve
értelmetlen a MÚOSZ közleménye. A munkajogi problémákat nem ismerem. Annyit
tudok, hogy felszámolás (vagy „beolvadás”) esetén, a tömeges elbocsátásnak
megvannak a szabályai, feltételei. Például végkielégítés, szociális terv („Sozialplan”), hogy mi legyen a nehéz helyzetbe kerültekkel, a sok gyerekesekkel, az egy fizetésből élőkkel, stb..
Erről a MÚOSZ nélkül is köteles gondoskodni egy tv-állomás, vagy annak munkaügyi
felügyeleti szerve. Pláne, ha kormányközeli hírcsatornáról van szó.
Emlékeztetőül idézet a wikipédiából:
A Hír
TV Magyarország első tematikus hír- és hírháttér televíziója. A „polgári nyilvánosság
eszközeként” beharangozott csatorna 2003. január 2-a óta sugározza adását a nap
24 órájában. Az alapítók célja egyrészt a nagy múltú nemzetközi hírcsatornák
(CNN, SkyNews és BBC) által képviselt televíziós műfaj és színvonal
meghonosítása, másrészt a jobboldali, konzervatív ideológiai-politikai oldal
számára egy saját csatorna létrehozása volt.
(…)
2019.
április 1-én az Echo TV beolvadt a Hír TV-be. Az egyesülés után a csatorna a
Hír TV nevét őrzi meg, ugyanakkor az Echo TV eddigi székházát, stúdióit és
műszaki hátterét fogja használni. A műsorszerkezetet tekintve mind az eddigi
Hír TV, mind az eddigi Echo TV műsorai között lesznek olyanok, melyek megmaradnak
az új Hír TV-n is.
Igaz, a wikipedia nem szól az
elbocsátásokról, de mint minden összevonáskor, átszervezéskor „hullnak a fejek”.
Ez a világon mindenütt így van. Gyakorlatilag azt sem tudjuk, hogy a 180
elbocsátott közül, ki, milyen munkaviszonyban volt: meghatározott vagy
határozatlan idejű alkalmazott, vagy szerződéses állományban volt. Ezek
ismeretének hiányában egyértelműen politikai (kormányellenes) megnyilatkozású a MÚOSZ (jó szándékúnak tűnő) közleménye. Épp ez az egészben a zavaró,
hogy egy jól értesült, tájékoztató érdekvédelmi szervezet, mint az újságíró
szövetség, első számú feladata lenne ezekről a problémákról (pártállástól
függetlenül) részletesen és alaposan tájékoztatni a nagyérdeműt.
2 Comments:
Kedves Pocakos!
A bejegyzésedre csak vázlatosan fogok reagálni, de még azt sem könnyű, mert elég sok benne a rosszindulatú csúsztatás, konkrét tárgyi tévedések, amivel őszintén szólva nem értem, mi a célod, mert ez inkább a személyemet érintő támadás, lejárató poszt lett a részedről, mint a HírTv-ben történtek bemutatása.
- Például azt írod, hogy letagadtam, hogy a MÚOSZ tagja vagyok, miközben előtte pár sorral magad idézed, hogy mit írtam valójában. Hogy nem én vagyok a MÚOSZ. A kettő óriási különbség! Ezt azután tettem, hogy RAJTAM, a MÚOSZ közleményérétől médiapiaci újságírón kérted számon a MÚOSZ által kiadott állásfoglalást, amiről a Media1 hírt adott.
Nem tudom, hogy a többi portálon is számon fogod-e kérni, hogy a MÚOSZ közleményét később szintén lehozták, mindenesetre jelzem továbbra is, hogy nem én vagyok a MÚOSZ, nem én döntök az állásfoglalásokról, hanem megvan erre egy szervezeti struktúra, elnökség, elnök stb.
Az életrajzomban pedig pontosan ott van nyilvánosan is, hogy elnökségi tagja voltam valóban a MÚOSZ Online szakosztályának, több mint 10 évvel ezelőtt.
Miért tagadnám le?
Egyébként bejegyzésed azon mondata is pontatlan, hogy ". A 2000-es évek elején a MÚOSZ Online szakosztályában pályázott az elnöki posztra. "
Nem, nem pályáztam elnöki posztra emlékeim szerint. A szakosztály elnökségi tagja voltam, és nem csak pályáztam, de meg is választottak rá a kollégák, mármint az elnökségi tagnak. Tehát a mondatodban rögtön két pontatlanság is van.
És igen, befizetem a tagdíjat is, mert tagja vagyok a MÚOSZ-nak, de nem én hozom a MÚOSZ döntéseit, normál (rendes) tag vagyok, mint még rajtam kívül oly sokan!
HírTV: nem tudom, téged miért zavar egyébként, hogy a MÚOSZ kiállt a bajba került újságírók és más, a HírTv-ben eddig dolgozó emberek érdekében? Ez neked miért probléma? Sminkesek, technikai emberek is dolgoztak ott, és olyan újságírók is, akik valódi újságírást csináltak. Ő értük most ne álljon ki a MÚOSZ?
Hargitai Miklós elnök is leírta neked az általad támadott hírt tartalmazó Facebook bejegyzés alatt, hogy a MÚOSZ más alkalommal is kiállt már azok érdekében is, akik nem tagjai a szövetségnek.
Ráadásul igen, tudomásom szerint tagjai a szervezetnek MTVA-sok is, és HírTv-sek is. Tehát ezért is áll ki mellettük a MÚOSZ. Ezt hívják egyébként szolidaritásnak. Egy közlemény kiadásához még nem kell tagdíjat fizetni valahol.
Ami a rajtam számon kért taglistát illeti: a taglistához azért sem férhetek hozzá, hiszen az GDPR miatt feltehetőleg személyes adat. Talán ezt sem szép rajtam, a közleményről hírtó adó újságírón kérni számon, hogy a betartom a jogszabályokat. De miért kellene nekem egyáltalán a MÚOSZ taglistával rendelkeznem ahhoz, hogy hírt adjak arról, hogy MÚOSZ kitett egy állásfoglalást valahová?
Németország: itt szintén pontatlan vagy, csúsztatsz, személyeskedően támadsz. Kezdjük ott, hogy nem szoktam dicsekedni, ebben az esetben sem tettem meg.
Felidéztem egy dolgot, hogy én mit láttam Berlinben. És igen, találkoztunk a Bundespressekonferenz képviselőivel, továbbá a helyi újságíró-szövetséggel és a külföldi újságírók helyi érdekvédelmi szervezetének vezetőjével is. Valamint a német médiahatóság vezetőjével és még sorolhatnám, de nem teszem, mert a bejegyzésed inkább támadó, személyeskedő, ráadásul olyasvalakit támadsz, aki csak teszi a dolgát és hírt ad arról, hogy a MÚOSZ mit közölt.
Bocs, még egy komolyabb tévedés az alábbi írásodban az imént már felsorolt néhány közül.
Ezt írod állítólag tőlem "idézve" és még "sic"-et használva, mintha én írtam volna így:
"ő a Német Újságíró Szövetségben járt, ahol egy parlamenti képviselő (sic!) is fogadta őket."
Egyébként ehhez képest megnyitottam a korábbi, általad támadott cikkemet:
https://media1.hu/2019/01/10/ket-torvenyt-is-megsert-orban-viktor-ha-kizarja-a-sajto-egyes-munkatarsait/
És még csak nem is szerepel benne ilyen, hogy egy parlamenti képviselő fogadott volna bennünket, pláne nem a Bundespresse...-ben. (Egy teljesen másik szála a történetnek, hogy Michael Roth államminiszterrel volt amúgy egy találkozója a csapatnak, de az biztos, hogy nem említettem őt sem képviselőként, hiszen egy miniszteri megnevezés magasabb, de Roth elő sem kerül a történetben, ebben a cikkben.)
Bocs, de úgy érzem, vagy valamit hozzáköltöttél, vagy nem ugyanarról a cikkről beszélünk. De szólj kérlek, ha mégis ilyet írtam a citált cikkben, hogy találkoztunk parlamenti képviselővel!
Post a Comment
<< Home