A zaccos kávé jelenség
A Független Hírügynökség (fuhu.hu) főszerkesztője keresett meg, hogy olvasta blogomat és örülne, ha Horthyról írt (hatrészes) írásomat, blogbejegyzésemet, közreadhatná, mert érdekesnek találja. Sőt, még azt is hozzátette, hogy a függetlenség jegyében direkt kívánatos minél több szempontot ismertetni, bemutatni. Ezzel a megjegyzéssel nem tudtok mit kezdeni, legfeljebb magyarázatként „arts poetica”-mat közreadni. Mesterem Ekecs Géza (Cseke László) volt, akitől megtanultam a jelzők nélküli újságírást, méghozzá olyan köznyelven, amit „Mari néni is megért”. Majd a hallgatóra (olvasóra) bízni annak eldöntését, hogy abból mit tart számára fontosnak, érdekesnek. Még valami! Ne az igazságot (mely szubjektív), hanem a valóságot (ami objektív) közvetítsük, elvégre hírközlők vagyunk.
.
Különben ez volt a SZER (Szabad Európa Rádió = RFE – Radio
Free Europe) sikerének titka. Magam részéről ezt még két rádióállomás műsorának
figyelésével egészítettem ki: a BBC World News és az AFN (American Forces Network).
Az AFN valójában az amerikai fiatalsághoz szólt és szól, hiszen hallgatósága a
világ minden táján állomásozó amerikai katonák. (Lásd „Good Morning Vietnam”) A
BBC titka viszont a valóban pártatlan hírközlés, amiben nagy gyakorlatuk van. Az
egykori birodalom valamennyi (angolul beszélő, értő) tagját el kell érni és
tájékoztatni például egy indiai-pakisztáni háború idején, anélkül, hogy bárki is részrehajlást, elfogultságot észlelne. No, erre képtelen a
magyar hírszolgáltatás (és a hazai gondolkodás). Lásd Churchill híres beszédét
Singapore elestekor 1942-ben, és a magyar híradásokat a szovjet frontról
egészen 1945-ig. Amikor a magyar hírközlők jelentették, hogy „csapataink rendületlenül törnek előre, de taktikai okokból
átmenetileg 200 km-t ki kellett üríteni.”
A pártállami propaganda ennél finomabban követte a valóságot,
amikor csak féligazságokat közölt, azt, amit az érdeke megkívánt. Lásd Bajcsy
Zsilinszky Endre élete, akiből valóságos bátor kommunistát csináltak 1945 után,
mivel fegyverrel állt ellen az őt elvinni készülő Gestapo embereinek, majd a
nyilasok kivégezték.
Arról már mélyen hallgatott a pártállami propaganda, és a
mai „baloldal”, hogy 1910-ben a Békéscsabán élő család nézeteltérésbe
keveredett Áchim L. Andrással, a Magyarországi Parasztpártot megalapító
politikussal, akit Bajcsy-Zsilinszky Endre és testvére, Zsilinszky Gábor, Áchim
lakásába behatolva, egy verekedéssé fajult szóváltás közben két
pisztolylövéssel halálosan megsebesített. Az esetet önvédelemnek minősítették,
a bíróság felmentette.
Az I. világháború után Bajcsy-Zsilinszky az ellenforradalmi
szervezkedések középpontjába került és 1918-ban tevékenyen részt vett a Magyar
Országos Véderő Egylet (MOVE) megalapításában, emiatt később Bécsbe kényszerült
emigrálni. A Tanácsköztársaság idején elfogták, de megszökött és Szegedre
menekült. Itt publicisztikáival segítette a keresztény nemzeti gondolatot.
Támogatását élvezték a nacionalista erők, valamint a Gömbös Gyula által
vezetett néppártiak.
A proletárdiktatúra bukása után Budapesten a Szózat című
napilap főmunkatársa, majd főszerkesztője lett. (wikipedia)
Ugyancsak a wikipédiából
Magyar Nemzeti Függetlenségi Párt
Magyar Nemzeti Függetlenségi Párt
Utolsó vezető Gömbös Gyula
Alapítva 1924. november 13.
Feloszlatva 1928. szeptember eleje
Pártújság Szózat
Ideológia
antikommunizmus, antiliberalizmus, antikapitalizmus
Politikai elhelyezkedés szélsőjobboldal
Parlamenti jelenlét 1926 – 1928
A Magyar Nemzeti Függetlenségi Párt (MNFP), vagy rövidebb
nevén Fajvédő Párt egy szélsőjobboldali magyarországi párt volt. Önmagát
„fajvédő pártként” definiálta és a kortársak is így nevezték.
A Magyar Nemzeti Függetlenségi Párt egyik prominens tagja
volt az annak ideológiai alapját adó Fajvédő kiáltvány (1924) szövegezője,
Bajcsy-Zsilinszky Endre is.
Ez jutott eszembe, amikor blogbejegyzésem kiegészítéseként olvastam a fuhu.hu.-n „A korszak arca” című „pontosítást”.
Eleve meglepett, hogy a „Horthy korszak 1938-1945 – a Magyar Királyság megszűnése” című hatrészes értekezésemet két, (sokkal előbbi!) 1920-as, történelmi eseménnyel
kívánta „pontosítani” a szerző. Arról nem is szólva, hogy írásom a Holocaust
70. évfordulójára készült (1944-2014), amire később még visszatérek.
Lássuk a "pontosításra" kiragadott két példát 1920-ból. A Népszava két bátor újságírójának (Somogyi Béla és Bacsó Béla) brutális
meggyilkolása, valamint a numerus clausus elfogadása.
„…..lehet, hogy Horthy maga személyesen nem vett részt a
kegyetlenkedésekben, gyilkosságokban. Sőt, biztos: de nem csak tudott róluk,
hanem irányította is őket, mint a Somogyi-Bacsó gyilkosság esetében láthattuk
is….” – ezek a sorok a féligazságokra alapuló pártállami propagandára
emlékeztetnek. Maga a brutális gyilkosság tény. Azt az akkori budapesti
rendőrség könnyűszerrel és hamar felderítette. A felháborodás nagy volt, a
korabeli lapok szerint Horthy is megdöbbent. És, ez nem képmutatás! Hiszen Ostenburg
és társai gaztette (1920. február 17.) veszélybe sodorhatták a 12 nap múlva
(március 01.) esedékes kormányzóválasztást. Ezt a körülményt kifelejtette a
„pontosító” cikk. Pedig feljegyzések, jegyzőkönyvek vannak arról a
kihallgatásról, amire Horthy a különítményeseket hívta felelőtlen tettük miatt.
A pontosítás részeként szívesen olvastam volna a Vízművek
területén állott emlékmű, valamint az utcanevek rendszerváltás utáni sorsáról.
Hasonlóan nem teljeskörű a numerus clausus bemutatása. A
fejléc illusztrációban is jól olvasható, hogy a diszkrimináló törvény 1920.
szeptember 24-én lépett életbe. Megint kimaradt egy (fontos) dátum: 1920.
június 04., azaz „Trianon”, melyre szinte azonnali válasz volt a kor szellemére
jellemző „szegedi gondolat” megtestesítője: a numerus clausus.
Egyszerűen nem igaz az az állítás, hogy „…A
történelemtudomány Európa első zsidótörvényének nevezi a numerus clausust…”
Karsai László definíciója sokkal helytállóbb, miszerint „…ez
volt az első világháború utáni Európa első antiszemita törvénye…” – (Beszélő 2007. március, Évfolyam 12, Szám 3 »
Befejezetlen múlt) majd ugyanott: „…nem Horthy kezdeményezte a numerus clausus
törvény beterjesztését, legfeljebb jóváhagyólag tudomásul vette…”
Érdemes megnézni (a neten is megtalálható!): kik szavazták meg a (magyar) numerus
clausust? Az országgyűlési jegyzőkönyv szerint a parlamenti vita valóban „zsidózásba”
torkollott. A szavazáson azonban pl. nem vett részt Gömbös Gyula, mert a
törvény szövegét „gyengének” tartotta, mivel az egyértelműen nem nevezte meg a
„zsidókat”. Ugyanakkor a törvényt megszavazók között két képviselőt is találtam
(későbbi budapesti főpolgármesterek), akik a szavazás után 25 évvel (1945),
mint „zsidómentők” vonultak be a főváros történetébe. Mintegy bizonyíték, hogy a
Holocaust nem egyenes következménye a numerus clausus-nak.
Már csak azért sem, mert a 30-as években járhatott egyetemre
Radnóti (Szeged) és Ságvári (Debrecen) is. Sőt, Ságvári 1935-ben a Magyar
Izraeliták Egyetemi és Főiskolai Hallgatók Egyesületének keretében létrehozott
Haladó Diákok Pártja (HDP) egyik vezetője lett. 1936-ban az államtudományok
doktorává avatták.
Amiről viszont nemcsak a pártállami propaganda, de a magyar
történetírás is hallgat, az a hírig. Trianont követően az izraelita vallású diákokat
társaik nem engedték vizsgázni, pontosabban agyba-főbe verték a vizsgára várót,
és így akadályozták meg tanulmányai befejezését.
Jellemző a velünk élő a pártállami propagandára, hogy az
1942-ben történt újvidéki vérengzés említésekor még ma is elhallgatják, hogy az
összes hadviselő fél közül egyedül Magyarország, személy szerint Szombathelyi
Ferenc vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke rendelt el saját hadseregének
egységei ellen lakossággal szemben elkövetett atrocitások miatt vizsgálatot.
Ugyancsak nem ildomos idézni a Petőfi körben 1956-ban
(talán Háy Gyulától származó, és) elhangzott megállapítást, miszerint „Rákosi
több kommunistát végeztetett ki, mint Horthy egész kormányzósága alatt”. És nem
ildomos emlékezni az 1993. szeptember 04.-i Horthy újratemetésre, ahol (kissé viccesen)
azt figyelték, hogy ki vesz részt rajta hivatalosan, és ki magánemberként.
Mindenesetre akkor valami konszenzus volt a parlamenti pártok között. (vajon
mára hova tűnt?)
Az akkori Magyar Hírlap szerint Horthy Miklós újratemetésének előestéjén „a zuhogó eső ellenére több mint ezer ember” vett részt a Vérmezőn a Demokratikus Charta rendezvényén. A szervezők szerint ez nem ellen-újratemetés, csupán végső búcsú a Horthy-korszaktól.
Konrád György író, a szervezet szóvivője így fogalmazott:
"Szabad akaratunkból veszünk búcsút a rendszertől, amely
egymillió embert küldött a halálba."
A kenderesi újratemetésen mintegy 50.000 fő vett részt,
hány volt közülük a Főkormányzó híve, tisztelője és hány a „kíváncsiskodó”, nem
tudni. Mindenesetre az arány 1.000 vs. 50.000 jól mutatja, hogyan érez egy
ország, annak népe. Ez mutatkozott meg az 1990-es első szabad választáson is,
ahol a piacgazdaságot hirdető és támogató SZDSZ alul maradt a nép-nemzeti MDF-fel
szemben, aminek miniszterelnök jelöltje egy horthysta kormánybiztos fia volt
(ifj. Antall József).
Mint az elején jeleztem, a Horthy-ról szóló hatrészes
értekezésemet a Holocaust 70. évfordulójára (2014) készítettem. Meggyőződésem,
hogy az antiszemitizmus borzasztó mélyen itatja át a magyar lelket. A nagyvilágban
sehol sem tapasztaltam azt, amit Magyarországon, hogy bármilyen,
egyszerű hétköznapi beszélgetés, társalgás közben szóba ne jöjjön valami
„zsidó” téma.
Elárulom, hogy egy lelkem mélyén szunnyadó történet
vezetett ennek a hatrészes blogbejegyzésnek (A Horthy korszak 1938-1945 – a MagyarKirályság megszűnése) megírásához.
Szomszédunk, pontosabban Apámék szomszédja, volt Zámbó Laci,
akivel még a háború alatt került barátságba, mert hasonló volt a gondolkozásuk.
Pártállásról, párttagságról nem esett szó, annyira nem voltak bizalmas kapcsolatban. Történt, hogy Lacit kinevezték háztömbbizalminak. Így az ő feladata lett a
házban élő „zsidók” összeszedése és elkísérése a Józsefvárosi pályaudvarra.
Az „út az ismeretlenbe” nevű csapatjáték résztvevői izgultak,
hogy időben odaérjenek, nehogy bajuk legyen. Laci pedig nyugtatta őket, hogy nem lesz
semmi baj. Bízzanak benne. A kis csapat
aztán (gyalog) elindult. Kb. délután hatra értek a Józsefvárosi pu.-ra, ahol
közölte az ott szolgáló katonával: „Meghoztam a zsidókat.” Mire a katona: „Maga
megőrült? A vonat már rég elment”. "Akkor most mit csináljak?" – kérdezte Laci. „Itt
ugyan ne hagyja ezeket! Vigye vissza ahonnan hozta, aztán holnap hozza ide
időben!” Laci még kért valami igazolást, elvégre ő volt a háztömbbizalmi. A kis
csapat tagjai pedig tudták, hogy többé nem mehetnek vissza lakásaikba.
Laci a háború után a kommunista párt segítségével
helyezkedett el, borbély lett a Köztársaság téri Pártházban. Az 1956. október
30-án ott történtek nagyon megviselték. A november 04-i szovjet beavatkozást
követően a párt felhívására az elsők között jelentkezett fegyveres karhatalmi
rendfenntartásra („pufajkás”). Egy ilyen járőrözés közben érte a halálos lövés
Csepelen. A golyó hátulról fúródott belé, tehát nem tűzharcban halt meg.
Temetéséről a párt gondoskodott, ahol többen éltették (részben illegális) munkásmozgalmi
munkásságát, miközben felesége a koporsóra borulva, zokogva kiabálta: „Mindig
mondtam, hogy hagyd a francba a zsidókat! Sosem hallgattál rám!”
A Holocaust 70. évfordulójára írt hatrészes
blogbejegyzésemet ezzel fejeztem be:
Mindezek ismeretében nem lehet, és nem szabad Horthy Miklós
kormányzósága utolsó hat évében (1938-44) történtek felelősségét egyetlen
személyre hárítani. Persze, így utólag, könnyű okosnak lenni, és megmondani,
hogy mit tehetett volna. Itt érzem a történészek felelősségét, ill.
felelőtlenségét, akik mai ésszel, és a történelmi anyag teljes ismeretében
próbálják elmagyarázni a 70-75 évvel ezelőtti események összefüggéseit,
mozgatórugóit. Azzal vádolják Horthyt, hogy nem csinált semmit a náci
megszállás és a vidéki deportálások ellen. Ez a vélekedés valójában súlyos
önkritika, és egyúttal annak tudatalatti beismerése, hogy a magyar nép „vezér”
nélkül, önállótlan, cselekvésképtelen. Ami, valószínűleg a jellegzetes magyar
mentalitásból fakad, miszerint mindig kell valaki vagy valami, amire, akire a
felelősséget hárítani lehet. Elvégre, mi - alapjában véve - jók vagyunk, a jelen
történései, bűnei pedig eleve megbocsátva, hiszen a Himnuszunkban is benne van:
„Megbűnhődte már e nép,
A múltat s jövendőt!”
A Holocaust év keretében, és hetven év távlatából Horthy
felelőssége eltörpül amellett, amit a magyarság többsége nem tett honfitársai
megmenekülése érdekében, még akkor is, ha a nemzettestből való kitaszítás
folyamata a Kormányzó hivatali idejére esik.
Nincs nemzeti bűntudat. Sosem volt.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home