A genovai Morandi-híd tragédiája
„Tíz éven belül össze fog dőlni a Morandi-híd ….. és
emlékezni fogunk azok nevére, akik „nem”-et mondtak” (az elkerülő útra) – idézik sokan Giovanni
Calvini a genovai gyáriparosok (Confindustria) elnökét, aki 2012. decemberében
az Il Secolo helyi lapban számolt be frusztrációiról, mivel szerinte a genovai hatóságok szabotálják a reformokat és
a befektetők által javasolt infrastruktúrális fejlesztéseket. Különösen egy
projekt állt hozzá közel: a francia határ (Riviéra) felé a városon áthaladó Morandi-híd, ill. annak állapota. Calvini szerint elkerülő utat kell építeni a Morandi-híd forgalmának enyhítésére, amit Gronda-nak neveztek el.
A 1,1 kilométeres vasbeton hidat Riccardo Morandi olasz
építőmérnök tervezte a 60-as években, de már akkor is sok kritikát kapott. Mivel
hozzá szokatlanul sok betont használtak fel, és fedték be a vas (acél) kábeleket,
amitől a korrodálás jeleit nem lehetett észrevenni. Diego Zoppi genovai építész
az ANSA hírügynökséget emlékeztette, hogy „...Ötven évvel ezelőtt határtalan
bizalom volt a vasbetonban. Úgy gondolták örökéletű. Arról megfeledkeztek, hogy
az állandóan növekvő forgalomtól a vibráció egyre folyamatosabb
lett, a beton megrepedezett és ezen keresztül levegő (és víz) került a
szerkezetbe, ami elérte a belső fémszerkezetet, és ettől elkezdett oxidálódni…”
Kb. ez a tragédia műszaki háttere, amiről eddig is tudtak.
A karbantartás mellett a felújítást és a "mentesítő", elkerülő út megépítését
hanyagolták, amibe a politika rendesen belejátszott. Jellemzően a jelenlegi populista
kormány azonnal közölte, hogy a felelősöket megnevezik, és példásan
megbüntetik. Persze ez sem lesz olyan egyszerű, mint első pillanatra látszik. A
sors iróniája, vagy fintora, hogy Calvini hat évvel ezelőtti jóslatára (tíz éven belül összedől a híd) azon nyomban válaszolt egy helyi honatya, tanácstag
(„önkormányzati képviselő”) bizonyos Paolo Putti, aki egyúttal az „Ötcsillag”
nevű „bohócpárt” helyi vezetője.
2012-ben ezt válaszolta Calvininek: „..Ez a híd 10 év múlva is állni fog,
és az emberek azon fognak csodálkozni, hogy miért költöttünk 5 milliárd eurót
egy kerülőútra. Ez a híd 100 év múlva is itt lesz. Ezrek ellenzik az elkerülő utat,
ezért mi vagyunk az erősek, Calvini és társai, pedig gyengék...”
A genovai M5S (Ötcsillagos
Mozgalom) következetesen ellenezte a Gronda elkerülő megépítését, mivel az
szerintük hasztalan, káros és szükségtelen. 2013 áprilisában a párt „No Gronda”
bizottsága a web-oldalukon egy közleményt tett közzé, miszerint „a Morandi-híd
összedőlése egy mese, „favolette”. Érdekes, ez a közlemény kedd óta nem
található a párt hivatalos web-oldalán.
Nem mellesleg az olasz kormány infrastruktúráért
felelős minisztere, Toninelli, az Ötcsillag Mozgalom képviselője.
A jelenlegi kormány 12
százalékkal kevesebbet költött útkarbantartásra az idei év első öt hónapjában,
mint az előző kormányok. Ehhez tudni kell, hogy az olasz útépítés szintje az egyik legalacsonyabb
egész Európában, és a probléma sokkal régebbi, mint a jelenlegi kormány
teljesítménye.
2017 végére körülbelül 5000
kilométer vidéki utat zártak le, vagy vált használhatatlanná – a Corriere Della
Sera szerint, és az ország úthálózatának több, mint a felén sebességkorlátozást
kellett bevezetni az útfelület rossz állapota, veszélyessége miatt. Sok helyütt
nem tudták lezárni a veszélyes útszakaszokat, vagy sebességkorlátozást
bevezetni, mert nincs pénz az útjelző táblákra!
A Morandi-híd beszakadása után Toninelli
miniszter felszólította a karbantartásért felelős magáncég, az Autostrade per L’Italia,
vezetőségét, hogy mondjanak le, ellenkező esetben megbírságolja a vállalatot és
megvonja a működési engedélyüket. Mire a vállalat igazgatója Stefano Marigliani
azt válaszolta, hogy mindent az állammal kötött szerződés szerint csináltak,
sőt , épp a beszakadás előtt végezték az előírt, kötelező munkát, ahogy azt addig is rendszeresen
tették.
Az euroszkeptikus belügyminiszter,
Matteo Salvini, messzebbre mutat, szerinte az EU akadályozza az olaszokat, hogy
többet költsenek az utakra, azok biztonságára.
Ebben van némi igazság, annak ellenére, hogy a Gronda elkerülő út
finanszírozást több évi vita után csak néhány hónapja fogadták el.
Való igaz, az EU az
euró-övezet országaiban megszigorította a költekezést azzal, hogy stabilitási
programot kell kidolgozni, mely összhangba hozza a költekezést a
költségvetéssel. Az euró-zóna válsága óta fennálló szabályozás alapján, idén
májusban az Európa Bizottság (az EU kormánya) elfogadta az olasz reform
programot azzal, hogy 2018-ban az állami kiadásokat csökkenteni kell, legalább
a GDP 0.2 százalékával.
Ezzel egy időben az EU több
infrastrukturális kiadást javasolt, (és nem kevesebbet!).
A Corrieere Della Serra egyik
elemzése szerint az EU-nak lehet felróni az extra-nehéz és nagyméretű kamionok
megjelenését az olasz utakon. Ennek oka, pl. a diesel olaj árának növekedése, valamint
az az EU szabály (törvény), mely korlátozza a kamionvezetők munkaidejét. Következmény:
a kis olasz szállítmányozási cégek kiszorultak a piacról a nagy és nehéz
nemzetközi vállalatok kamionjai miatt. Ráadásul ezeket a baromi nagy
kamionokat lengyelek vezetik, akiknek a fizetése az olasz bérek egyharmada. Ezért (sokak szerint) a helyi hatóságoknak
meg kellett volna tiltaniuk ezeknek a kamionoknak az olasz utakon való
megjelenését.
A Morandi-híd tragédiáját az
időjárás, a fizika és a kémia törvényei, valamint az évtizedes hibák, ill. azok
elnézése okozta.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home